Debat

Yes we can....... or no we shouldn't.... eller?

Hvordan kan så mange have taget så meget stilling, uden at det reelle indhold er gennemgået, præsenteret etc. Skulle vi prøve at snakke indhold, frem for dommedagsprofetier?

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Jeg har simpelthen så svært ved at forstå de stemmer, der får lov at fylde i debatten lige nu. Hvordan kan man allerede have valgt nu? Politiken Skoleliv skriver om fornuft overfor følelser - i min optik er det hele en omgang gisninger og følelser og dommedagsprofetier (trusler?) lige pt.

Der er ret beset ikke mange udover forhandlingsfællesskabet og Ziegler og nogle ganske få mere, der kender det præcise kommissorie-opdrag endnu. Hvor det peger hen, hvad skal de undersøge (arbejdstid er et bredt begreb), hvad deres arbejde munder ud i af forslag (er det bare nogle overvejelser, eller et decideret forslag til arbejdstidsaftale osv.), vil de tage udgangspunkt i kommuner uden aftale eller med eller begge dele etc. etc. Ingen ved, hvad indholdet er endnu. Og det vil sige, at der er taget stilling på baggrund af dommedagsprofetier.

"Hvis vi ikke stemmer nej, så tager KL fusen på os igen" - eller: "Hvis vi ikke stemmer ja, så får vi noget meget værre og folk kan ikke lide lærerne". Ret beset er der ingen af parterne, der aner noget som helst om hverken det ene eller andet, uanset om de ender med at få ret eller ej. Så er det gætterier. Gisninger, etc.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Målet kan aldrig være at komme i konflikt eller undgå en konflikt, i sig selv............................. Så kan vi lige så godt droppe forhandlinger fremadrettet, hvis vi ikke har et konstruktivt konfliktvåben bag os.  Den galej vil jeg ikke hoppe med på.

Jeg kan sagtens leve i den aftale, der er i Randers, i tre år mere. Især så godt vi forvalter den på den skole, som jeg er på. Så jeg kan sagtens stemme ja til den her aftale, hvis kommissionens arbejde bærer præg af et indhold jeg tror på, en retning, der giver mening. Og jeg kan sagtens stemme nej til det her, hvis jeg oplever at den opgavebeskrivelse, der foreligger bærer mere præg af en syltekrukke end en reel vej mod forsoning! Så det kommer helt an på, for mig, hvad der ligger i det opdrag, som kommissionen får udstukket, og de folk, der skal sidde i kommissionen! Og ud fra dét tager jeg stilling. 

Så jeg er ikke imponeret af resultatet indtil nu, men jeg er fuldt ud overbevist om, at det var hvad Anders Bondo kunne få med sig, ellers havde han taget en konflikt - det, og ham, har jeg fuld tillid til! Og derfor ligger jeg ikke ham noget til last. Men jeg nægter at stemme ud fra profetier og bange anelser, om det er ja eller nej. Jeg vil stemme ud fra indhold! 

På torsdag skal jeg til Herning og høre Bondo fremlægge netop dét, og det glæder jeg mig til. Det giver det overblik, som jeg mangler pt. Og ud fra dét, ud fra indhold, vil jeg vælge - ikke ud fra diverse forudsigelser.

Morten Aurvig Lystlund Brøndum

TR Korshøjskolen, Randers