Ordblindetesten er forholdsvis ny, så først om nogle år er der grundlag for at sammenligne kommunernes anvendelse af den, mener undervisningsminister Merete Riisager.

Varieret brug af Ordblindetesten får ikke Riisager til at gribe ind

Der er stor forskel på, hvor meget kommunerne anvender Ordblindetesten, men det bekymrer ikke undervisningsministeren. En begrænset anvendelse kan skyldes, at de bruger andre test til at identificere ordblindhed, svarer hun Enhedslistens Jakob Sølvhøj.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

TV Øst bragte tidligere på året en række indslag og artikler om ordblinde elever fra stationens sendeområde på Syd- og Vestsjælland og Lolland-Falster, som angiveligt ikke har fået den nødvendige hjælp.

National ordblindetest: To ud af tre elever boner ud som ordblinde

Samtidig viser en analyse fra Undervisningsministeriet i efteråret, at der er stor forskel på, hvor meget kommunerne bruger den nationale ordblindetest. Mens én procent af eleverne i Herlev havde taget testen, drejede det sig om 16 procent i Herning Kommune. Hovedstadsområdet skilte sig i det hele taget ud ved, at færre elever havde gennemført ordblindetesten i disse kommuner end i resten af Danmark.

Ingen grund til at iværksætte flere initiativer

Det fik undervisningsordfører Jakob Sølvhøj fra Enhedslisten til at bede undervisningsministeren om at redegøre for sine overvejelser om de meget store forskelle kommunerne imellem, herunder hvilke initiativer Merete Riisager (LA) har taget på baggrund af notatet om Ordblindetesten.

Enhedslisten vil have Riisager til at svare på varieret brug af ordblindetest

I sit svar konstaterer Merete Riisager, at Ordblindetesten er forholdsvis ny.

"Vi har derfor først om nogle år grundlag for at sammenligne kommunernes anvendelse af den. Jeg mener på den baggrund ikke, at der er behov for at iværksætte flere initiativer på området på nuværende tidspunkt" skriver hun til Jakob Sølvhøj.

Forældre har lovkrav på at få testet deres barn

Merete Riisager er enig i, at det er vigtigt, at ordblindhed opdages i tide, og at eleverne får den nødvendige støtte.

Hun peger både på, at skolerne nu skal tilbyde at teste elever med læsevanskeligheder, som kan skyldes ordblindhed, og at forældre har fået krav på, at der én gang i skoleforløbet foretages en ordblindetest af deres barn.

"Vi har også offentliggjort en test, som tidligt i skoleforløbet kan identificere elever i risiko for at udvikle ordblindhed, og vi har offentliggjort vejlednings- og inspirationsmateriale om, hvordan skolerne kan tilrettelægge indsatser målrettet elever med ordblindhed i grundskolen", skriver ministeren i sit svar.

Skolerne får fra i dag adgang til den nye risikotest for ordblindhed

Risikotesten for ordblindhed kan anvendes i børnehaveklasse og 1. klasse og har været i brug siden november 2016.

Kommuner og skoler skal være opmærksomme på efterslæb

Den nationale ordblindetest, Ordblindetesten, blev indført i februar 2015, og ministeriets notat fra november 2017 viser, at samtlige kommuner har anvendt den i et eller andet omfang.

"Men det er klart, at der kan være et efterslæb, som kommuner og skoler skal være opmærksomme på. For at understøtte deres arbejde med ordblindhed og styrke anvendelsen af Ordblindetesten tilbyder Undervisningsministeriets læringskonsulenter derfor alle kommuner og skoler vejledning herom", lyder det fra Merete Riisager.

Skoler tester elever for ordblindhed uden at følge op på resultatet

Sammen med vejlednings- og inspirationsmaterialet, som ligger på læringsportalen emu.dk, forsøger ministeriet dermed at bidrage til at sikre et ensartet højt niveau i kommuner og skolers indsatser for elever med ordblindhed, mener hun.

"Ordblindhed indgår desuden som et tema i et igangværende projekt om at styrke vejledningen om inkluderende læringsmiljøer på emu.dk", skriver Merete Riisager i sin redegørelse over ministeriets initiativer.

Du kan læse hele svaret via dette link:

Læs mere

Merete Riisagers svar til Jakob Sølvhøj