Et af elevernes projekter på Beder Skole danner en hinkerude, når solen skinner gennem vinduet. Til stor morskab for elever og teamkollega Bodil Holm afprøver Marie Sørensen værket. »Jeg drømmer om, at Beder Skole en dag bliver en kulturmagnet i lokalsamfundet«, siger hun

Tiden skal bruges, ikke bare slås ihjel

Marie Sørensen kan slet ikke lade være med at engagere sig i sin arbejdsplads. Arbejdet i personaleklubben og et højt ambitionsniveau er med til at sikre hende gejsten i hverdagen

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

»Jeg er som en fisk, der spræller i nettet, hvis der ikke sker noget spændende på mit arbejde«.

53-årige Marie Sørensen er børnehaveklasseleder og teamkoordinator i indskolingen på Beder Skole ved Århus. Hun har været ansat i otte år og er glad for den tempofyldte hverdag.

»Jeg trives ikke et sted, hvor tiden bare skal slås ihjel. Man skal have energi, når man arbejder på en skole. Det er en levende organisme, hvor der hele tiden sker nyt. Der er simpelthen ikke tid til at gå i dvale, og det synes jeg er motiverende«, siger hun.

Marie Sørensen arbejdede flere år i en daginstitution, inden hun blev børnehaveklasseleder. Men en dag blev hun træt af Duplo-klodser, og hun sagde op uden at have et andet job på hånden. Selvom det var et sats, var hun ikke i tvivl om, at det var det rigtige. Marie Sørensen kan ikke være på en arbejdsplads, hvor hun ikke bliver udfordret.

»Det kræver meget at undervise i en børnehaveklasse, hvor elevgruppen bliver skiftet ud hvert år. Men jeg kan godt lide at blive kastet ud i noget nyt på den måde«.

Beder Skole har en aktiv personaleklub, hvor Marie Sørensen sidder i bestyrelsen. Klubben arrangerer teaterture, kunstudstillinger og foredrag, og i dette skoleår skal de blandt andet ride på heste og samle svampe. De har ikke så mange penge, så det gælder om at tænke kreativt, når der skal planlægges aktiviteter.

»Vi drager nytte af de ansattes kompetencer, så vi kan minimere udgifterne til arrangementerne. Vi har blandt andet hørt et foredrag fra en lærers søn, der har kørt i tuktuk fra Thailand til Århus«, fortæller hun.

Foruden personaleklubben sidder hun også i forretningsudvalget og har været medarrangør på skolefester og temauger. En af hendes fremtidsdrømme er at gøre Beder Skole til en døgnåben kulturmagnet i lokalsamfundet, hvor det skal være muligt at se kunstudstillinger og høre foredrag.

Marie Sørensen kan slet ikke lade være med at lægge meget tid i arbejdet.

»Det er vigtigt for mig at være nærværende og engageret i mit arbejde, og jeg skal være stolt af det, jeg laver. Det giver mig energi, når jeg kan mærke, at mine kolleger og jeg har ambitioner til at køre på med vores arbejde«. |

Stress må i dag betragtes som et folkesundhedsproblem. I 1987 fortalte 35,5 procent, at de ofte eller af og til oplevede at være stressede. I 2005 var tallet steget til 42 procent. Kilde: Statens Institut for Folkesundhed