➊ Gitte Dührkoop: »Min 
arbejdsplads på skolen. Har alle mine ting stående i et aflåst skab i mit klasselokale, men da der ofte er undervisning i lokalet, når jeg skal forberede, slæber jeg det, jeg skal bruge, med til den anden ende af skolen. Her er der arbejdsplads til nogle stykker – man skal bare lige medbringe en pc«.

➋ Dorte Gleie: »Vi har ikke vores private arbejdsplads, men et personalerum, hvor der samtidig spises, holdes møder, frikvarter med videre. Min private plads er denne lille papkuffert. Kontoret er åbent!«

➌ Jørgen Cseh: »De nye manuelle hæve-sænke-borde introduceres!«

➍ Helene B.B.: »Pyh, tør slet ikke tænke på de trange og uinspirerende forhold anno 2014, hvis vi skal forberede os 100 procent på skolen, men ih, hvor får vi meget plads herhjemme så. Skabe, skuffer og garage skal tømmes for skolematerialer (gad vide, hvor skolen har plads til det?). Jeg vil nyde denne plads indtil videre!« 


Vinder af lodtrækning: 
»Kollegerne er tæt på, når jeg får en genial idé«

Lærerarbejdspladser: Den sidste måned har lærerne sendt billeder ind fra deres vidt forskellige steder at forberede sig. Folkeskolen har trukket lod blandt de indsendte billeder, og vinderen er Gitte Dührkoop.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Billeder af forberedelse på lærerværelset, i en svømmehal, ved kontorpladser og omkring 60 andre steder er sendt til Folkeskolen af lærere fra hele landet den seneste måned. Redaktionen har indsamlet billederne, og vinderen af fotokonkurrencen er fundet ved lodtrækning, og det er Gitte Dührkoop fra Nydamskolen i Sønderborg, som løber med et weekendophold på et Sinatur-hotel.

Gitte Dührkoop har indsendt et billede af det arbejdsbord på skolen, som hun sidder ved to dage om ugen. Efter sommerferien flyttede samtlige af hendes arbejdsmaterialer ned fra reolen i privaten og ind i et skab i klasseværelset. Sine bøger henter hun i skabet, og så går hun i et særskilt lokale for at forberede sig.

»Jeg har skiftet arbejdsplads, fordi jeg lige så godt kan foregribe begivenhedernes gang. Det er en måde at få prøvet af, hvordan det fungerer med familieliv, inden det bliver alvor«, siger Gitte Dührkoop.

Oprindeligt ville Gitte Dührkoop forberede sig i klasselokalet, hvor hun har sine ting stående, men det viste sig hurtigt, at roen var svær at finde i klassen. Mange af hendes kollegaer forbereder sig hjemme, og derfor er der stadig ro og plads i forberedelseslokalet. Selvom det er besværligt at slæbe bøger frem og tilbage, har det nye arbejdsliv overrasket hende positivt.

»Når jeg går fra arbejde og er færdig med min forberedelse, er det nemmere at slippe arbejdet mentalt. Det er et stort plus at have kollegaerne tæt på til sparring, hvis jeg pludselig får en genial idé. På den anden side er udfordringen at finde ro til koncentration heroppe, især når alle skal til at være der«, siger Gitte Dührkoop, der glæder sig til et weekendophold sammen med sin mand.

Folkeskolen har siden september fået omkring 60 billeder af lærernes arbejdspladser og samlet dem på Instagram-hashtagget #lærerarbejdsplads2013.