Faglig fuser
0   9

Disse fag er sværest at undervise i sidst på dagen - ifølge fagenes egne lærere

Tysk, fransk og fysik/kemi er de sværeste fag at undervise i sidst på skoledagen. Sådan svarer lærerne i en undersøgelse fra Folkeskolen. Mange lærere pointerer dog, at eleverne er trætte og ukoncentrerede, uanset hvilket fag der er på skoleskemaet.

Hvilke af dine fag kan være udfordrende at undervise i sidst på dagen?

Det spørgsmål har Folkeskolen stillet lærerne i en webundersøgelse blandt 971 lærere. Og selvom lærerne mener, at det kan være svært at undervise i langt de fleste fag sidst på dagen, så er der alligevel et stykke vej fra top til bund i lærernes besvarelse.

100 procent af fransk-, tysk- og fysik/kemi-lærerne svarer nemlig, at det er svært at undervise i deres fag i skoledagens sidste timer, mens kun 21 procent af idrætslærerne svarer det samme.

Fra en tysklærer i undersøgelsen lyder det, at "tysk desværre ofte får en lav prioritering i skemaplaceringen. Flere år i træk har jeg derfor haft tysk fredag i næstsidste eller sidste time, og det giver absolut ingen læring", mens en fransklærer stemmer i og skriver, at "de boglige fag generelt er udfordrende at undervise i sidst på dagen - især fransk, da der er meget få timer at give af. Dansk og matematik er mere fleksible, da der er flere timer til at veksle mellem undervisningsformer, - aktiviteter og - metoder".

Artiklen fortsætter under banneret

OM UNDERSØGELSEN

I december satte Folkeskolen en undersøgelse i gang på folkeskolen.dk og Facebook blandt lærere i hele landet. Undersøgelsen skulle give svar på, hvordan folkeskolereformen opleves ude i undervisningslokalerne på de enkelte fag, og hvilken betydning den har haft for lærernes dagligdag og undervisning.

971 lærere har svaret på spørgeskemaundersøgelsen i løbet af slutningen af december 2020 og start januar 2021. I undersøgelsen er alle fag, klassetrin og 95 at landets 98 kommuner repræsenteret.

På folkeskolen.dk vil du de kommende uger kunne læse mere om, hvordan reformen har påvirket fagene, eleverne og lærerne.

Netop vanskelighederne ved de boglige fag bliver pointeret hos flere af lærerne i undersøgelsen. En samfundsfagslærer skriver blandt andet, at "de boglige fag er den største udfordring. Særligt samfundsfag, fordi det er så kompakt undervisning: få timer, meget at nå og et hav af nye fagbegreber, som skal tilegnes".

Ikke kun hårdt for eleverne

Og det er bestemt ikke kun eleverne, der synes, at de sidste skoletimer er tunge at danse med. En lærer skriver, at "de timer, hvor jeg i forvejen er ugens gæst, er hårde. Der skal virkelig opfindsomhed til, når der undervises sidst på dagen".

En tysklærer beskriver en tysktime sidst på dagen således:

"Tysk er ikke et fag, alle synes de har brug for - især ikke i de sidste timer. "Hvorfor skal vi lære tysk?" "Jeg skal alligevel ikke bruge det til noget." "Alt over 02 er spildt arbejde" er noget jeg hørere oftere og oftere, når jeg har tysk i de sene timer. Og indrømmet da en elev sukkende udbrød" Jeg hader tysk", var jeg lige ved at svare "Det gør jeg også"".

Omkring halvdelen

I midten af listen finder vi historie, matematik, kristendomskundskab, engelsk, musik, dansk og natur/teknologi. Fra en musiklærer i undersøgelsen lyder forklaringen:

"Ligger musiktimerne efter kl. 13, er der en endnu større tendens til, at faget bliver betragtet som et 'frikvarters'-fag og ikke bliver taget seriøst. Og hvis ikke timerne består af udelukkende sammenspil og fx indeholder teori, så går det helt galt med koncentrationen".

Mens en matematiklærer stemmer i og skriver, at "et af kompetencemålene i matematik er ræsonnement og tankegang. Det indikerer, at du skal have en vis mængde mental kapacitet. Den mentale kapacitet oplever jeg være brugt sent på dagen".


De mindst vanskelige fag

I bunden af lærernes liste over fag, der er svære at undervise i sidst på dagen, ligger geografi, håndværk og design, billedkunst, madkundskab og idræt. Og fra en madkundskabs- og idrætslærer i undersøgelsen lyder det da også, at netop de to fag er lettere at undervise i sidst på dagen.

"Da jeg har idræt og madkundskab, er det nogle af de taknemmelige fag at have til sidst. Men alle fag-tunge fag er forfærdeligt at have sidst på dagen".

En anden madkundskabslærer i undersøgelsen pointerer dog, at det ikke er al madkundskabsundervisning sidst på dagen, som er lige let.

"Madkundskab er ret svært, hvis det er teori, der skal undervises i, men det ville det også være først på dagen".

Mens en idrætslærer skriver, at "der er en forkert fortælling om, at nogle fag kan være fine at undervise i sent på dagen. Bl.a. idræt. Selv der er kvaliteten markant dårligere, når klokken har rundet 13.00".

"Alle fag er svære at undervise i sidst på dagen"

Flere lærere i undersøgelsen svarer, at det er svært at undervise i alle deres fag sidst på dagen.

Fra lærerne lyder det blandt andet, at "alle de fag, jeg underviser i, er udfordrende at undervise i sidst på dagen. Men faktisk også først på dagen, hvis den foregående dag har været lang", mens en anden lærer stemmer i og fortæller, at "alle fag er udfordrede sidst på dagen. Her bliver det tit stillesiddende opgaver ved eget bord. Jeg ville gerne mere ud, men det kræver to voksne i indskolingen, og det er vi ikke".

Det får også en af lærerne i undersøgelsen til at forslå, at man "i udskolingen med fordel kunne starte skoledagen senere og slutte senere. De er nemlig også for trætte om morgenen", mens en anden lærer forklarer, at "man helst skal have sin egen klasse sidst på dagen. Ellers giver det slet ikke mening at undervise så sent. Når man har sin egen klasse, kan man putte forskellige sociale aktiviteter ind, og hvad klassen har brug for".


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Tysk og fransknetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for fagene. I samarbejde med Sproglærerforeningen, Tysklærerforeningen og Fransklærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
968 andre er allerede tilmeldt

Ernæring og sundhedsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for madkundskab, sundhed og ernæring. I samarbejde med Foreningen for madkundskab.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
799 andre er allerede tilmeldt

Musiknetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Musiklærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
727 andre er allerede tilmeldt

Idrætsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. 

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.153 andre er allerede tilmeldt

Naturfagsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for naturfagene, dvs. natur/teknologi, biologi, geografi og fysik/kemi. I samarbejde med Danmarks fysik- og kemilærerforening, Biologforbundet og Geografforbundet.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.585 andre er allerede tilmeldt