Faglig fuser
1   4

Dansklærere: Dansk er et af de sværeste fag at undervise i sidst på skoledagen

Langt størstedelen af dansklærerne oplever, at eleverne ”har svært ved at koncentrere sig om danskfaget” sidst på dagen. Sådan lyder det i en ny undersøgelse foretaget af Folkeskolen. Fra en lille del af lærerne lyder det dog, at ”dansk er fleksibelt og nemt”.

I en webundersøgelse foretaget af Folkeskolen er der stor uenighed blandt lærerne om, hvilke fag de har sværest ved at få et fagligt udbytte af sidst på dagen.

Hele 82 procent af dansklærerne mener, at dansktimerne er vanskelige, når skoledagen rammer de sidste timer. Hver tiende dansklærer mener, at dansktimerne glider lettere sammenlignet med andre fag sidst på dagen.

"Det er værre med dansk end engelsk", skriver en dansklærer i undersøgelsen, mens en anden mener, at eleverne "i dansk har sværere ved at holde koncentrationen og fordybe sig".

Fra en af de lærer, der mener, at dansktimerne kan være lettere end andre fag, lyder det i undersøgelsen:

Artiklen fortsætter under banneret

"Jeg ser måske en lille overvægt i, at danskfaget er nemmere senere på dagen end engelskfaget eksempelvis. Men jeg tænker, det er fordi, det er et fag, hvor de svage elever bedre kan være med".

En anden lærer stemmer i og skriver, at "dansk er alsidigt, og jeg kan derfor give dem forskellige opgaver afhængigt af tidspunktet på dagen".

"Eleverne kan sagtens holde til dansk"

En af de få dansklærere, der ikke mener, at dansk er særligt udfordrende at undervise i sent på dagen, er Diana Dudmish, som underviser i udskolingen på Strandskolen i Karlslunde.

"Jeg synes ikke, at det gør så meget, når mine dansktimer ligger i slutningen af dagen. Det skyldes, at der er mange ting, som man kan bruge dansktimerne på. Så selvom der ikke er liv og glade dage i eleverne på det tidspunkt, så kan de alligevel sagtens holde til at lave en dansk aktivitet", siger Diana Dudmish.

OM UNDERSØGELSEN

I december satte Folkeskolen en undersøgelse i gang på folkeskolen.dk og Facebook blandt lærere i hele landet. Undersøgelsen skulle give svar på, hvordan folkeskolereformen opleves ude i undervisningslokalerne på de enkelte fag, og hvilken betydning den har haft for lærernes dagligdag og undervisning.

971 lærere har svaret på spørgeskemaundersøgelsen i løbet af slutningen af december 2020 og start januar 2021. I undersøgelsen er alle fag, klassetrin og 95 at landets 98 kommuner repræsenteret.

På folkeskolen.dk vil du de kommende uger kunne læse mere om, hvordan reformen har påvirket fagene, eleverne og lærerne.

Mads Kofod, som er dansklærer i udskolingen på Skolen i Bymidten, erklærer sig enig.

"Jeg oplever ikke, at der er specifikt stof, jeg ikke kan arbejde med i dansktimerne, hvis de ligger sidst på dagen. Vi kommer generelt langsommere igennem det, og der kan behøves lidt ekstra variation, en pause mere eller et brain-break for at holde engagementet oppe, men det er det samme stof", fortæller Mads Kofod.

Sene timer kræver mere forberedelse

Diana Dudmish påpeger dog, at det kræver en del mere forberedelsestid at planlægge dansktimerne sidst på dagen. 

"Det kræver noget mere forberedelse at planlægge undervisning, der bliver vellykket, sidst på dagen", siger Diana Dudmish, og den problematik gør sig særligt gældende i danskfaget:

"Man kan særligt mærke, at forberedelsestiden er begrænset i et fag som dansk, fordi man så ikke har tid til at rette lige så mange opgaver og stile", siger Diana Dudmish.

Sæt timetallet i dansk ned

I Folkeskolens undersøgelse peger 16 procent af dansklærerne på, at man med fordel kunne skære i timetallet i danskfaget for på den måde at korte skoledagen.

"Dansk kan reduceres i timetallet, men bør også beskæres i omfanget af krav", skriver en lærer i undersøgelsen. Og fra en anden lærer lyder det:

"Måske kunne man skære lidt i den reelle danskundervisning og sørge for at implementere læsning og skrivning i nogle af de praktiske fag".

Det forslag er Diana Dudmish enig i.

"I dansk ville man godt kunne nå det, man skal, selvom man skar lidt i timetallet. I hvert fald i 6. og 7. klasse. Det er nok ikke muligt at skære i timetallet i udskolingen og stadig nå i mål med de krav, der er til eleverne i dag".


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Netværket for danskundervisning er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Dansklærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
3.497 andre er allerede tilmeldt