"At kunne få lov til at stå i spidsen for fremtidens folkeskolelærere er en meget stor opgave, som jeg tror på, at jeg vil kunne løfte, og som jeg glæder mig til at sætte mit præg på det næste år", siger Caroline Holdflod Nørgaard, der i lørdags blev valgt til LL's næste forperson.

Her er de lærerstuderendes nye forperson

Caroline Holdflod Nørgaard blev i weekenden valgt til de lærerstuderendes næste forperson. Hun overtager fra midten af januar stafetten fra Rasmus Holme Nielsen.

Publiceret

Blå bog

Caroline Holdflod Nørgaard er 26 år og er opvokset iNordsjælland. Hun læser på 4. årgang på KøbenhavnsProfessionshøjskole på Nyelandsvej på Frederiksberg. Hendesundervisningsfag er dansk i indskolingen, samfundsfag og håndværkog design. Inden læreruddannelsen læste hun et par semestre påbacheloren i Uddannelsesvidenskab. Caroline Holdflod Nørgaard harværet aktiv i Danmarks Socialdemokratiske Ungdom, og siden 2018 harhun været aktiv i de Lærerstuderendes Landskreds (LL). CarolineHoldflod Nørgaard har siden januar siddet i bestyrelsen påKøbenhavns Professionshøjskole, og hun er også bestyrelsesmedlem iden uddannelsespolitiske tænketank Perspektiv.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Caroline Holdflod Nørgaard bliver fra den 15. januar Lærerstuderendes Landskreds' (LL) næste forperson. Hun blev i lørdags valgt på foreningens årsmøde uden modkandidater.

Hun tager derfor orlov fra sin læreruddannelse på Københavns Professionshøjskole på Frederiksberg.

"Det er en kæmpe ære og stort ansvar, jeg nu står overfor. Lærerfaget er verdens vigtigste profession. At kunne få lov til at stå i spidsen for fremtidens folkeskolelærere er en meget stor opgave, som jeg tror på, at jeg vil kunne løfte, og som jeg glæder mig til at sætte mit præg på det næste år", siger hun til folkeskolen.dk/lærerstuderende

Ser frem til at pege på justeringer af uddannelsen

Caroline Holdflod Nørgaard siger selv, at valget af hende ikke kommer til at betyde en revolution af foreningens politik.

"Mine holdninger er meget i tråd med det, vi har arbejdet på i de sidste år, som handler om, at vi skal have mere praktik og mere praksis ind i uddannelsen", siger hun.

De lærerstuderende vælger ny formand på lørdag 

Caroline Holdflod Nørgaard kan se frem til lidt af en ilddåb som forperson. For i hendes første år på posten ligger der allerede flere store opgaver klar. 

"Vi har fået uddannelsesministerens tilsagn til, at vi skal være med til at styrke læreruddannelsen. Den bold skal skydes i mål i løbet af næste år, og det kommer til at fylde rigtigt meget. Næste år er der også kommunalvalg, og derfor skal vi bruge meget energi på at få sat læreruddannelsen på lokalpolitikernes dagsorden. Det handler om at få læreruddannelser i hele landet, fx i byer som Svendborg og Holbæk. Vi skal have fokus på praktikaftaler mellem kommuner og professionshøjskolerne og generelt arbejde med praksistilknytning. Vi skal sørge for, at det bliver en del af kommunalpolitikernes mærkesager", fortæller hun.

Efterspørger handling fra minister: Sæt nu arbejdet med læreruddannelsen i gang 

"Jeg føler mig godt klædt på til det"

Uddannelses- og forskningsminister Ane Halsboe-Jørgensen (S) har endnu ikke meldt ud, hvornår hun sætter arbejdet med justeringer af læreruddannelsen i gang. Men tilbage i august slog ministeren fast, at de lærerstuderende kan se frem til at blive inviteret med i arbejdet. Det er et arbejde, som Caroline Holdflod Nørgaard ser frem til.

"Det er en kæmpestor opgave, som LL har arbejdet på i mange år, så jeg føler mig godt klædt på til det. Læreruddannelsen er blevet ændret meget, men jeg tror, at det her bliver en af de vigtigste ændringer, vi kommer til at lave. Der er et enormt behov for at trække læreruddannelsen tættere på praksis. Det kan vi også se i evalueringen fra sidste år. Det er rimelig lige til at se, hvad der mangler. Så nu er det med at finde ud af, hvordan det skal se ud i praksis", siger hun.  

De studerende har valgt ny formand

Læreruddannelsen bør forblive fireårig

Det har længe været diskuteret, om læreruddannelsen bør udvides til en femårig uddannelse i stedet for de nuværende fire år. Det mener Danmarks Lærerforening eksempelvis. Hvad mener du?

"Der er meget på læreruddannelsen, der ikke er godt nok, og jeg tror, at det er vigtigt, at vi snakker med Danmarks Lærerforening om, hvordan vi synes, at vi skal uddanne og udvikle lærerne. Jeg er enormt interesseret i lærernes muligheder for eftervidereuddannelse og karrieremuligheder, som arbejdstidskommissionen også pegede på. Jeg synes at vi skal lade os inspirere af sygeplejerskernes erhvervskandidatuddannelser og se på muligheden for, om vi kan være ude i folkeskolen i et år eller to for dermed at blive klar til at dygtiggøre og specialisere os endnu mere. Det er mere relevant at kigge på end at blive ved med at køre rundt i den debat om, hvorvidt læreruddannelsen skal være et år længere eller ej", siger hun og fortsætter:

"Jeg synes, at vi skal huske, at det ikke bare handler om, at man uddanner sig til lærer, og så er man automatisk også det ti år efter. Vi skal se på, hvordan vi kan få lærerfaget til at være attraktivt og et sted, hvor man kan se, at man kan udvikle sig. Og det tror jeg bedre, at man kan, hvis man lige har været ude at snuse til faget først, end at man bliver længere på skolebænken", siger hun. 

Blog: 'Forperson' - hvorfor? 

Powered by Labrador CMS