Stress
1   24

Danske lærere mere stressramt end de nordiske kolleger

Danske lærere ligger højt både i Norden og internationalt, når det gælder arbejdsrelateret stress. Det viser en dansk rapport om den internationale lærerundersøgelse Talis, som Undervisningsministeriet netop har offentliggjort.

54 procent af de danske grundskolelærere oplever i høj eller nogen grad stress i deres arbejde. Det er en højere andel end OECD-gennemsnittet (5 procentpoint over).

Resultatet er 9-11 procentpoint over lærerne i de øvrige nordiske lande med undtagelse af Island, hvor lige så mange lærere er ramt af stress som i Danmark.

Artiklen fortsætter under banneret

Det skriver Danmarks Evalueringsinstitut i sin rapport på baggrund af den internationale Talis-undersøgelse blandt lærere og skoleledere.

Det især er for meget undervisning at forberede og for mange undervisningstimer, der stresser de danske lærere, skriver evalueringsinstituttet.

For lærerne i 0.-6. klasse er opretholdelse af ro og orden i klasselokalet i højere grad en kilde til stress i arbejdet sammenlignet med lærere på 7.-10. klassetrin.

43 procent overvejer andet job

31 procent af de danske lærere oplever i høj eller nogen grad, at deres job har en negativ indvirkning på deres mentale helbred. Til sammenligning gør det sig kun gældende for 24 procent af de svenske lærere, 23 procent af de islandske, 13 procent af de finske og 10 procent af de norske lærere.

Men samtidig er størstedelen af de danske lærere enige eller meget enige i, at fordelene ved lærerjobbet opvejer ulemperne, og at de alt i alt er godt tilfredse med deres arbejde.

Jobtilfredsheden er dog faldet siden den tilsvarende undersøgelse i 2013, ligesom andelen af lærere, der spekulerer på, om det ville have været bedre at have valgt en anden profession, er steget fra 34 til 43 procent.

Kun 18 procent af de danske lærere er meget enige eller enige i, at lærerjobbet er respekteret i samfundet.

Derved adskiller de sig markant fra Norge (35 procent) og især Finland (58 procent) - men det er faktisk flere danske lærere, der føler sig respekteret som profession, end blandt deres kollegaer i Sverige og Island.

Rapportens forfattere understreger, at der kan være kulturelle forskelle i lærernes besvarelser fra land til land.

Desuden tager de det forbehold, at 'stress' ikke er defineret i spørgeskemaet, så der kan være betydelige forskelle i forståelsen af stress blandt lærerne både nationalt og internationalt.

Talis 2018-resultaterne offentliggøres i flere tempi. Sidst på året forventes en rapport, der sammenstiller resultater fra Pisa-undersøgelsen med Talis-data om de pågældende elevers lærere.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ