Vold mod lærere fordoblet

Lærerne oplever mere stress, mobning og psykisk udbrændthed end andre FTF'ere

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I 1993 var det et chok for mange lærere, at en stor arbejdsmiljøundersøgelse viste, at ti procent af dem jævnligt oplevede fysisk eller psykisk vold eller trusler på arbejdspladsen. Ni år senere er antallet af lærere, der oplever vold, mere end fordoblet. 23 procent af lærerne har oplevet fysisk og/eller psykisk vold inden for det seneste år.

'Vi kan håbe på, at en stor del af stigningen skyldes, at vi har nået vores mål om at afprivatisere volden og gøre det legalt at tale om, at man har oplevet vold, også fra et barn', siger socialrådgiver Susanne Grove fra Lærerforeningens psykiske rådgivning. Men hun er samtidig overbevist om, at en del af stigningen er udtryk for en generel samfundsudvikling, som også har slået igennem i folkeskolen.

Det er svært for den enkelte at tale om vold på arbejdspladsen. Det gælder ikke mindst vold begået af et barn, der har det svært, og hvis liv man som lærer har engageret sig meget dybt i. Men Susanne Grove bekræfter, at også slag fra mindreårige børn, som ikke er i stand til at gøre fysisk skade, kan påvirke en lærer psykisk i lang tid fremover:

'Derfor er det så vigtigt at have en voldspolitik på skolen. De fleste lærere vil umiddelbart sige, at de skal videre til den næste time, for det er en naturlig reaktion at ønske sig tilbage til det normale, til hverdagen. Men der skal der så være en leder og nogle kolleger, der siger, at nej, det skal du ikke, og som skal tage en snak med læreren og tilbyde akut krisehjælp', siger Susanne Grove.

Stress og udbrændthed

Selvom hun og hendes kolleger dagligt taler med lærere i krise i form af stress, psykisk udbrændthed eller praksischok, var det alligevel en ubehagelig overraskelse at se omfanget dokumenteret. 21 procent af lærerne oplever, at der finder mobning sted på arbejdspladsen, 35 procent af lærerne er plagede af stress, og 18 procent føler sig dagligt eller ugentligt følelsesmæssigt udmattede - begge tal er højere end for de øvrige FTF-gruppers (Funktionærernes og Tjenestemændenes Fællesråd) vedkommende. Tallene findes i en ny stor undersøgelse fra CASA (Center for Alternativ Samfundsanalyse) og Arbejdsmiljøinstituttet om det psykiske arbejdsmiljø blandt medlemmer af FTF.

Danmarks Lærerforening arbejder for en bedre arbejdspladskultur - at lærerne flytter sig fra den traditionelle jeg-kultur til en vi-kultur med et tæt teamsamarbejde, hvor man engagerer sig i hinanden på lærerværelset.

'Men det kan være en svær overgang. Man bliver usikker på sig selv, når man skal diskutere sit arbejde i et team eller i supervision. Men man opdager, at når man investerer lidt mere af sig selv, får man også mere igen', siger hun og tilføjer, at ros og anerkendelse kan gøre underværker. Generelt er FTF'erne i øvrigt glade for deres arbejde - 76 procent er godt tilfredse - men inden for undervisningssektoren er tilfredsheden lavest med en andel på 72 procent, som er meget eller noget tilfredse med deres arbejde.

Rapporten kan downloades på www.ftf.dk