Gå til indhold
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Kontakt
  • Nyhedsbreve
  • Magasin
  • Lærerprofession.dk
  • Annoncering
  • Arrangementer
  • Lærerkursus.dk
Folkeskolen
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Kreativitet

Tanggaard: Vi-kreativitet kan være et værn mod angst og mistrivsel i skolen

Kreativitet i skolen handler ikke om at fremme og måle hver elevs skæve ideer, siger professor Lene Tanggaard. Hvis vi i stedet skaber plads til kollektiv kreativitet, kan det give eleverne håb, trivsel og vigtige kundskaber til fremtiden.

Kollektiv kreativitet er modsætning til præstationskulturen, siger professor Lene Tanggaard.

Foto: Lisbeth Holten, Getty/FatCamera (red. Folkeskolen)
Pernille Aisinger
Pernille Aisinger Journalist
1 kommentar
16. juni 2025, kl. 19:30
1 kommentar

Verden er præget af frygtindgydende krige, stigende mistrivsel og en vedvarende migrationskrise.

Og de store globale problemer går direkte ind i klasseværelset. Skolen skal forberede børnene til at kunne løse udfordringerne i fremtiden og samtidig undgå, at virkeligheden skaber frygt og angst.

Professor i pædagogisk psykologi ved Aalborg Universitet Lene Tanggaard peger i en ny bog på kreativitet som en del af løsningen.

Men vel at mærke ’vi-kreativitet’, for skolen har ikke brug for mere fokus på den enkeltes evne til at præstere geniale løsninger. Virkelig kreative processer sker i samarbejdet, siger hun.

”Vi har brug for at finde vores kreativitet frem, så vi kan skabe skoler og fællesskaber, hvor vi kan finde ud af at være sammen med hinanden, og hvor vi bruger mere tid på at lære af hinanden og være sammen på hensynsfulde måder”, skriver hun.

Det handler ikke om dig

Men hvorfor er det så vigtigt, at kreativiteten er kollektiv?

”Der er lige nu et paradigmeskifte i kreativitetsforskning. Der er mange, der har brugt tid på at teste det enkelte individs evne til at tænke skævt og anderledes. Men kreativitet er noget, der sker i samarbejdet med andre. Det er i fællesskabet, når vi finder ud af, hvem vi er i sammenhæng med andre, at magien opstår”, forklarer hun.

‘Kollektiv Kreativitet’ til fri download

Professor Lene Tanggaard giver i bogen forskningsmæssigt belæg for, at elever (og alle andre) kan blive mere kreative og nytænkende, når der skabes de rette rammer.
Professor Lene Tanggaard giver i bogen forskningsmæssigt belæg for, at elever (og alle andre) kan blive mere kreative og nytænkende, når der skabes de rette rammer. Illustration: Forlaget/folkeskolen.dk

Hvis du er medlem af Danmarks Lærerforening, kan du frit downloade Lene Tanggaards nye bog Kollektiv Kreativitet ved at logge ind på Min side på dlf.org.

Du kan også høre Lene Tanggaard fortælle om sin forskning i kreativitet i denne podcast.

Folkeskolen er fællesskabets arena, hvor vi skal lære at være sammen med andre, som vi ikke selv har valgt. Men det er svært i en tid, hvor samfundet generelt bliver stadig mere individualiseret.

”Jeg mener, det er en hovedopgave for skolen at invitere ind i det kreative fællesskab, hvor eleverne kan opleve, at de bidrager til noget, der er større end dem selv. Kollektiv kreativitet er det modsatte af præstationskulturen, for det handler ikke om dig, men om hvordan vi kan skabe noget sammen”.

Læs også

Featured image for Professor: Håndværk og design og billedkunst er kæmpe resurser for skolens kreativitet
Kreativitet

Professor: Håndværk og design og billedkunst er kæmpe resurser for skolens kreativitet

Kreativitet giver håb

Lene Tanggaard mener, at de kollektive arbejdsprocesser har potentiale til at lære eleverne noget af det, de skal bruge for at løse fremtidens udfordringer. Og samtidig kan det give dem følelsen af at kunne gøre en forskel.

”Et led i processen henimod at skabe noget er, at man med sin forestillingskraft og fantasi kan forestille sig det, man er ved at skabe, og at man har et begrundet håb om, at det er muligt at ændre verden til det bedre”, forklarer hun.

Hun vil ikke gå så langt som til at sige, at kreativitet i sig selv kan løse de stigende udfordringer med mistrivsel i skolen, men forskningen viser et tydelig sammenfald mellem elevernes oplevelse af at være kreative og deres livsglæde.

Findes i alle fag

Betyder det så, at lærerne skal til at lære en masse nye undervisningsmetoder, glemme fagligheden og lægge undervisningen om til vilde, kaotiske timer?

Nej, på ingen måde.

Faglighed og kreativitet er ikke hinandens modsætninger, og kaos avler ikke kreativitet. Det gør til gengæld klare rammer, undersøgende arbejdsformer, hvor eleverne har medindflydelse, og pædagogisk dømmekraft.

8 betingelser for kreativitet i skolen

Lene Tanggaard tager udgangspunkt i otte elementer i undervisningen, som den skotske tænketank Learning and Teaching Scotland har fundet giver gode betingelser for elevernes kreative læreprocesser. De otte elementer er:

– fleksibel brug af tid og sted

– tilgængelighed af passende materialer

– aktiviteter uden for klasseværelset eller skolen

– legende eller spilbaserede tilgange med høj grad af elevautonomi

– respektfulde relationer mellem lærere og elever

– muligheder for samarbejde mellem elever

– partnerskaber med aktører uden for skolen

– opmærksomhed på elevers behov og mulighed for spontane indslag

Det er alt sammen inden for lærerens muligheder, og der forekommer da også masser af kreativ undervisning i skolen allerede – i alle fag, understreger Lene Tanggaard. Men vi skal huske at lægge mærke til det og tillægge det værdi.   

”Ser vi på skolens overordnede rammer, så er vi er nødt til at kigge på karakterskalaen og prøvetrykket i udskolingen. Og så skal vi droppe forestillingen om, at vi skal nå så meget i skolen, hvilket fagfornyelsen forhåbentligt kan bidrage til. Vi skal have noget langsomhed tilbage i skolen, for de erfaringer eleverne gør sig, når de går i dybden, kan de genbruge i andre sammenhænge. Kvantitet og skøjten på overfladen skaber ikke kreativitet”.

Lene Tanggaard slutter sin bog med en model for, hvordan man sikrer kreative processer i skolen. Hun peger på, at det kræver ’forudsigelighed og tryghed’, ’æstetisk praksis og kropslig kunnen’, og ’fordybelse og genbrug’.

Tilsammen leder det til det, hun kalder ’læringsglemsel’, som er den fjerde og sidste dimension.

”Når rammen er sat, og man som elev føler sig tryg, set og anerkendt, når man har mulighed for at bruge sanserne og kroppen i en æstetisk praksis, og når der skabes rum for fordybelse og opslugthed uden konstante distraktioner, så bliver det muligt helt at glemme, at man er i gang med at lære”.

1 kommentar

Anmeldelse af Kollektiv Kreativitet

  • Professor Lene Tanggaard giver i bogen forskningsmæssigt belæg for, at elever (og alle andre) kan blive mere kreative og nytænkende, når der skabes de rette rammer.
    Anmeldelse

    Fælles kreativitet som faglighed, ikke frikvarter

1 relateret artikel
Debat
Her kan du kommentere på artiklen:

Tanggaard: Vi-kreativitet kan være et værn mod angst og mistrivsel i skolen

Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.

Naja Dandanell debatredaktør
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Folkeskolen
Your browser does not support the video tag.

Fagbladet Folkeskolen
Kompagnistræde 34, 3
1208 København K

Skriv til os: folkeskolen@folkeskolen.dk

Ring til os: 3369 6300

  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Nyhedsbreve
  • Arrangementer
  • Lærerprofession.dk
  • Magasin
  • Levering
  • Udgivelsesplaner
  • Abonnement
  • Om Folkeskolen
  • Kontakt
  • Etik
  • Ophavsret
  • Annoncering
  • Lærerkursus.dk
  • Lejrskolekataloget.dk
  • Cookiepolitik
  • Administrer samtykke

Følg os: Facebook · Instagram · Linkedin

Ansv. chefredaktør:
Andreas Marckmann Andreassen
 
Udgives af:
Fagbladet Folkeskolen ApS