Gå til indhold
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Kontakt
  • Nyhedsbreve
  • Magasin
  • Lærerprofession.dk
  • Annoncering
  • Arrangementer
  • Lærerkursus.dk
Folkeskolen
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Kunstige resultater

Så mange elever har Danmark fritaget i de andre internationale målinger

De mange fritagne danske elever i den nyeste Pisa-test har sået tvivl om, hvorvidt de danske resultater giver et retvisende billede af, hvordan vi klarer os i de internationale sammenligner.

Foto: smolaw11
Sebastian Bjerril
Sebastian Bjerril Webredaktør og journalist
1 kommentar
16. februar 2024, kl. 10:30
1 kommentar

Kan man stole på de danske resultater i de store internationale målinger, når Danmark både i Pisa og i læseundersøgelsen Pirls har fritaget dobbelt så mange elever, som det er tilladt?

Den danske Pirls-forsker Simon Skov Fougt er ikke i tvivl om, at andelen af dårligere læsere er markant højere, end det fremgår af både den officielle Pirls- og Pisa-rapport – og det er ikke i den danske folkeskoles interesse, at det ikke er kommet tydeligt frem, mener han.

Også forsker ved DPU og ansvarlig for den danske del af Timss-undersøgelsen Christian Christrup Kjeldsen har sat spørgsmålstegn ved de nyeste Pisa-resulater fra december.

Mindre fritagelse i andre målinger

Men hvordan ser det ud med fritagelsen i de andre store internationale sammenligninger, Danmark deltager i?

Her viser det sig, at Danmark har holdt sig inden for grænserne for, hvor mange der må fritages.

I Timss, der måler 4.-klassernes matematik- og naturfagskundskaber, var fritagelsen faktisk markant lavere end de tilladte 5 procent. I den seneste måling i 2019 lå fritagelsen på kun 3,1 procent – den laveste eksklusionsrate siden 2007.

Dermed fritog Danmark faktisk færrest af alle de nordiske lande i den seneste Timms-undersøgelse.

Også i ICCS 2022, hvor Danmark endnu en gang scorede en topplacering i demokratiforståelse blandt 8. klasseelever, holdt vi os inden for fritagelsesgrænsen, oplyser de danske forskere bag undersøgelsen til Folkeskolen.

1 kommentar
Debat
Her kan du kommentere på artiklen:

Så mange elever har Danmark fritaget i de andre internationale målinger

Vi har lavet en ny flot platform. Desværre kunne vi ikke flytte de gamle profiler, så hvis du vil kommentere en artikel, skal du oprette en profil. Og er du ny i debatten – så velkommen til. Tjek eventuelt vores retningslinjer for debatten.
Tak fordi du deltager.

Naja Dandanell debatredaktør
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Folkeskolen
Your browser does not support the video tag.

Fagbladet Folkeskolen
Kompagnistræde 34, 3
1208 København K

Skriv til os: folkeskolen@folkeskolen.dk

Ring til os: 3369 6300

  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Nyhedsbreve
  • Arrangementer
  • Lærerprofession.dk
  • Magasin
  • Levering
  • Udgivelsesplan
  • Abonnement
  • Om Folkeskolen
  • Kontakt
  • Etik
  • Ophavsret
  • Annoncering
  • Lærerkursus.dk
  • Lejrskolekataloget.dk
  • Cookiepolitik
  • Administrer samtykke

Følg os: Facebook · Instagram · Linkedin

Ansv. chefredaktør:
Andreas Marckmann Andreassen
 
Udgives af:
Fagbladet Folkeskolen ApS