Lærerne er uddannet til pædagogisk at vurdere, hvordan de skal handle i tilspidsede situationer. Det skal djøf’erne passe på med at definere, sagde børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye (S) i september til Folkeskolen.
Og den 20. november får ministeren så lov at forklare, hvad han vil gøre for at forhindre, at kommunerne fastlægger et børnesyn, som skal gælde for alle kommunens institutioner med formuleringer a la “alle børn gør det så godt, de kan”.
Liberal Alliances undervisningsordfører Helena Artmann Andresen og socialordfører Katrine Daugaard har nemlig kaldt både undervisningsministeren og socialminister Sophie Hæstorp Andersen i samråd om kommunale børnesyn.
De skal bl.a. forholde sig til, at Social- og Boligministeriet anbefaler alle kommuner at udarbejde et fælles børnesyn.
“For mig er det grundlæggende ikke, hvilket børnesyn man har. Det skal ikke være en kommune, der fastlægger det og lægger det ned over alle kommunens skoler,” siger Helena Artmann Andresen.
“Jeg synes, man som forældre skal kunne vælge en skole med nogle værdier, der stemmer overens med de værdier, man selv har. Og det samme bør gælde for lærerne – at man skal kunne vælge arbejde på en skole, der har de samme værdier, man selv har som lærer.”
Men er det ikke vigtigt, at voksne omkring vores børn som udgangspunkt tror, at børnene gør det så godt, de kan?
“Nej, det mener jeg ikke,” siger LA-politikeren.
“Det lyder meget fint på papiret. Men når jeg taler med lærerne, er der mange, der er meget frustrerede over, at de oplever, at man tager ansvar fra eleverne og ikke for eleverne.”
Frit skolevalg
“Hvis man har nået sit metodeloft som lærer, bliver man peget på én, som ikke har det rigtige børnesyn,” siger hun og forklarer, at der man være mange grunde til det, men at børn godt kan have en opførsel, der ikke er okay.
“Jeg vil aldrig sige, at det er børnene, der er problemet. Men som lærer skal man kunne påpege det over for eleverne, når de ikke opfører sig okay. Det er ikke nødvendigvis, rammerne der skal ændres. Ellers får børnene også nogle svære vilkår for at komme videre i livet,” mener Helena Artmann Andresen.
På det åbne samråd i november vil LA-politikerne spørge undervisningsministeren, hvordan han vil gøre op med de kommunale børnesyn.
Konkret mener Helena Artmann Andresen, at det på den enkelte skole bør være lærere, pædagoger og skolebestyrelse, der fastsætter skolens børnesyn.
“Den samtale tror jeg kan være vigtig at have ude på skolen”, siger hun og tilføjer, at forældre i højere grad frit skal kunne vælge den skole, der matcher deres eget børnesyn.
Kalder minister i samråd: Hvordan vil du gøre op med kommunalt fastlagte børnesyn?
Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.