Gå til indhold
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Kontakt
  • Nyhedsbreve
  • Magasin
  • Lærerprofession.dk
  • Annoncering
  • Arrangementer
  • Lærerkursus.dk
Folkeskolen
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Fondspenge

Hun er formodentlig den lærer, som har skaffet flest fondspenge

Lærer Lis Zacho har på pionervis skaffet millioner af fondskroner til sin undervisning i matematik og teknologiforståelse. Hun opfordrer fondene til at gøre det nemmere for lærere at søge og få små beløb.

Lis Zacho med VR-briller

Med penge fra EU har Lis Zacho kunnet indkøbe VR-briller til sin undervisning.

Foto: Jacob Nielsen
Sebastian Bjerril
Sebastian Bjerril Webredaktør og journalist
Start debatten
4. november 2025, kl. 10:00
Start debatten

Det er mere end ti år siden, at lærer- og matematikvejleder Lis Zacho modtog sin første portion fondspenge, da hun søgte og fik en del af den meget omtalte A.P. Møller-milliard. Siden har hun haft så stor succes med at søge penge, at hun er tilbøjelig til at svare ja til, at hun formodentlig er den lærer i landet, der har skaffet flest fondspenge.

Det hidtil største beløb lød på hele fire millioner kroner til foreningen Coding Pirates, som Lis Zacho var med til at stifte. Foreningen arbejder med at styrke børns it-kundskaber og -nysgerrighed.

Siden har Lis Zacho, der arbejder på Lindevangskolen på Frederiksberg, løbende med stort held søgt penge til mange af sine ideer – faktisk har hun aldrig fået nej til en ansøgning. Men i dag er der kommet kamp om fondenes mange penge, oplever hun:

 ”Kommunerne er kommet på banen, og nogle af dem har tilmed ansat professionelle fundraisere, og så er der også NGO’erne, som er nogle store spillere, og så er der mig fru Zacho. Så kan man frygte, at det i højere grad bliver en kamp på det skrevne, end om hvem der har de bedste ideer.”

Store beløb giver bøvl

På trods af sin personlige succesrate er Lis Zacho egentlig lidt delt, når hun taler om fonde. For på den ene side elsker hun de ekstra oplevelser og muligheder, pengene har givet hendes elever, på den anden side er det også mange ekstra timer, hun har lagt i at skrive fondsansøgninger gennem årene.

”Nogle gange strejfer tanken mig, hvad jeg får ud af det ekstra arbejde. Det giver mig ikke en lønforhøjelse eller mere frihed.” 

Lis Zacho: Mine 3 bedste fondsprojekter

Lis Zacho underviser i matematik og teknologiforståelse på Lindevangskolen på Frederiksberg. Hun har søgt fonde 15 gange og modtaget midler for cirka fem millioner kroner. Foto: Jacob Nielsen

1: Da A.P. Møller Fonden kom med sin milliard til skolen i 2013, tænkte jeg, at dem skal jeg da have fingrene i. Jeg fik 440.000 kroner. Det var en ret vild følelse. Jeg tror, jeg er den eneste lærer, der har fået penge fra milliarden. Pengene var til et projekt om kreativ digital matematik, hvor jeg samarbejdede med Aalborg Universitet. Pengene gik til, at alle kommunens matematiklærere i indskolingen kom på kursus i, hvordan man kan arbejde med en scenariebaseret tilgang i matematik ved at bruge GeoGebra.

2: Jeg underviser også i teknologiforståelse og kunne godt tænke mig at have VR-briller (virtual reality) til min undervisning, men de er dyre. Så da jeg opdagede, at Det Europæiske Institut for Innovation og Teknologi (EIT) støtter grøn omstilling og unges erhvervsvalg, tænkte jeg: ”Sådan en slags undervisning kan jeg snildt lave.” Mit projekt gik ud på, at eleverne med VR-teknologien kan få indsigt i den grønne omstilling i landbruget. Jeg fik 35.000 kroner og købte 12 sæt briller. Pludselig kunne eleverne opleve at køre i høstmaskiner, hugge brænde og gøre en række andre ting, som børn i byen aldrig bliver udsat for.

3: Jeg drømte om at have et hold elever med til First Lego League, hvor børn i over 100 lande konkurrerer ved at programmere Legorobotter til at løse naturvidenskabelige udfordringer med for eksempel miljø, energi til byudvikling og rumforskning. Men skolen har ikke råd til at købe Lego, så jeg søgte via fonden ChangeX, som man nemt kan søge som lærer. Jeg fik 30.000 kroner til Legorobotter.

Skal Lis Zacho komme med et råd til andre lærere, der gerne vil give fundraising et skud, er det ikke at gå efter de kæmpe beløb.

”Det skal ikke være for besværligt at søge, og det er typisk fonde med mindre beløb, der er lette at gå til,” siger hun og tilføjer, at større beløb også kræver, at kommunen bliver involveret. ”Det bøvl gider jeg ikke. For det suger al begejstringen ud af mig.”

Læs også

Featured image for Kortlægning: Kommuner bruger fondspenge til at gøre skolen bedre
Fondspenge

Kortlægning: Kommuner bruger fondspenge til at gøre skolen bedre

Svært at skulle finde på nyt

Så de store beløb søger hun alene til projekter, der kommer børn til gavn uden for skoletiden. Men beløbene behøver heller ikke at være store, for at de gør en stor forskel for undervisningen, mener hun.

”I min drømmeverden var der mange flere muligheder for, at lærere kunne søge 5.000 kroner til mindre projekter. De penge har skolerne bare ikke, men der er godt nok mange lærere, der ville kunne bruge dem til at gøre skolen sjovere og mere relevant for eleverne.”

Selv om Lis Zachos store succes med at skaffe ekstra penge er kendt både på skolen og i flere dele af Skoledanmark, er der stort set ingen, der har spurgt hende om råd gennem tiden. Hun kan kun komme i tanke om, at nogle kollegaer på et tidspunkt spurgte, om de kunne søge fondsmidler til at tage på en tur.

”Dér måtte jeg desværre fortælle dem, at det giver fonde typisk ikke til. Når man skal søge, bliver man nødt til at finde på noget nyt. De støtter ikke bare det, vi ellers har gang i. Det kan være en udfordring at finde på noget nyt i en travl hverdag,” siger hun og gentager sin pointe.

”Det er derfor, det ville være så godt, hvis vejen til de små beløb blev kortere. For de gør en kæmpe forskel.”

Har skolen penge nok?

Frem mod kommunalvalget stiller Folkeskolen skarpt på folkeskolernes økonomiske vilkår for at drive skole rundt om i landet. Rækker økonomien til, at folkeskolen er et attraktivt tilvalg for forældre? Hvilke løsninger tyer skoler og kommuner til for at skaffe flere penge? Svarene er vigtige, når du skal sætte dit kryds den 18. november.

Start debatten

Læs også

  • Stor kortlægning: Fonde holder hånden under skoleøkonomien i mange kommuner
    Fondspenge

    Stor kortlægning: Fonde holder hånden under skoleøkonomien i mange kommuner

  • Kristian Toft tidligere skoleleder på Mølleskolen i eksperimentarium
    Fondspenge

    Han var den første leder til at udvikle sin skole med fondspenge

2 relaterede artikler
Debat
Her kan du kommentere på artiklen:

Hun er formodentlig den lærer, som har skaffet flest fondspenge

Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.

Naja Dandanell debatredaktør
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Folkeskolen
Your browser does not support the video tag.

Fagbladet Folkeskolen
Kompagnistræde 34, 3
1208 København K

Skriv til os: folkeskolen@folkeskolen.dk

Ring til os: 3369 6300

  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Nyhedsbreve
  • Arrangementer
  • Lærerprofession.dk
  • Magasin
  • Levering
  • Udgivelsesplaner
  • Abonnement
  • Om Folkeskolen
  • Kontakt
  • Etik
  • Ophavsret
  • Annoncering
  • Lærerkursus.dk
  • Lejrskolekataloget.dk
  • Cookiepolitik
  • Administrer samtykke

Følg os: Facebook · Instagram · Linkedin

Ansv. chefredaktør:
Andreas Marckmann Andreassen
 
Udgives af:
Fagbladet Folkeskolen ApS