Det er mere end ti år siden, at lærer- og matematikvejleder Lis Zacho modtog sin første portion fondspenge, da hun søgte og fik en del af den meget omtalte A.P. Møller-milliard. Siden har hun haft så stor succes med at søge penge, at hun er tilbøjelig til at svare ja til, at hun formodentlig er den lærer i landet, der har skaffet flest fondspenge.
Det hidtil største beløb lød på hele fire millioner kroner til foreningen Coding Pirates, som Lis Zacho var med til at stifte. Foreningen arbejder med at styrke børns it-kundskaber og -nysgerrighed.
Siden har Lis Zacho, der arbejder på Lindevangskolen på Frederiksberg, løbende med stort held søgt penge til mange af sine ideer – faktisk har hun aldrig fået nej til en ansøgning. Men i dag er der kommet kamp om fondenes mange penge, oplever hun:
”Kommunerne er kommet på banen, og nogle af dem har tilmed ansat professionelle fundraisere, og så er der også NGO’erne, som er nogle store spillere, og så er der mig fru Zacho. Så kan man frygte, at det i højere grad bliver en kamp på det skrevne, end om hvem der har de bedste ideer.”
Store beløb giver bøvl
På trods af sin personlige succesrate er Lis Zacho egentlig lidt delt, når hun taler om fonde. For på den ene side elsker hun de ekstra oplevelser og muligheder, pengene har givet hendes elever, på den anden side er det også mange ekstra timer, hun har lagt i at skrive fondsansøgninger gennem årene.
”Nogle gange strejfer tanken mig, hvad jeg får ud af det ekstra arbejde. Det giver mig ikke en lønforhøjelse eller mere frihed.”
Skal Lis Zacho komme med et råd til andre lærere, der gerne vil give fundraising et skud, er det ikke at gå efter de kæmpe beløb.
”Det skal ikke være for besværligt at søge, og det er typisk fonde med mindre beløb, der er lette at gå til,” siger hun og tilføjer, at større beløb også kræver, at kommunen bliver involveret. ”Det bøvl gider jeg ikke. For det suger al begejstringen ud af mig.”
Læs også
Svært at skulle finde på nyt
Så de store beløb søger hun alene til projekter, der kommer børn til gavn uden for skoletiden. Men beløbene behøver heller ikke at være store, for at de gør en stor forskel for undervisningen, mener hun.
”I min drømmeverden var der mange flere muligheder for, at lærere kunne søge 5.000 kroner til mindre projekter. De penge har skolerne bare ikke, men der er godt nok mange lærere, der ville kunne bruge dem til at gøre skolen sjovere og mere relevant for eleverne.”
Selv om Lis Zachos store succes med at skaffe ekstra penge er kendt både på skolen og i flere dele af Skoledanmark, er der stort set ingen, der har spurgt hende om råd gennem tiden. Hun kan kun komme i tanke om, at nogle kollegaer på et tidspunkt spurgte, om de kunne søge fondsmidler til at tage på en tur.
”Dér måtte jeg desværre fortælle dem, at det giver fonde typisk ikke til. Når man skal søge, bliver man nødt til at finde på noget nyt. De støtter ikke bare det, vi ellers har gang i. Det kan være en udfordring at finde på noget nyt i en travl hverdag,” siger hun og gentager sin pointe.
”Det er derfor, det ville være så godt, hvis vejen til de små beløb blev kortere. For de gør en kæmpe forskel.”
		
				
			
						
						
Hun er formodentlig den lærer, som har skaffet flest fondspenge
Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.