Der sker noget helt særligt, når eleverne får mulighed for at skabe kunst, der skal være en fast del af skolens rum. Pludselig bliver læringen i billedkunst til noget, alle kan få glæde af og det gør en forskel for eleverne.
Billedkunstprojekter, der bliver en integreret del af skolens miljø, giver eleverne ejerskab, indflydelse og stærkere fællesskab, og det løfter hele skolens atmosfære. Skolen bliver nu et sted, hvor eleverne får lov til at præge og definere deres egne læringsrum.
Et fællesskab man kan se
Når eleverne sammen skaber noget, der bliver hængende på væggene, udsmykker skolegården eller præger gangene, mærker de, at deres indsats betyder noget. De får indflydelse på deres skole og bliver stolte over at bidrage til fællesskabet. Kunstværkerne bliver små symboler på skolens fællesskab og identitet, som eleverne oplever, at de er en vigtig del af.
Jeg har efterhånden faciliteret flere faste skolekunstinstallationer, og hver gang er eleverne gået til projektet med stor omhu og respekt for det ansvar og den ære, der fulgte med opgaven. Jeg har lavet disse skolekunstinstallationer med alle slags klasser. Selv de klasser, som mange ville beskrive som ”en stor mundfuld”, har – efter en god, rammesættende snak om ansvar, tillid og medbestemmelse – lavet nogle af de flotteste faste installationer.
Når eleverne forstod, at deres arbejde ikke bare ville blive pakket væk, men faktisk skulle stå fremme i mange år, fik undervisningen ny betydning for dem. De arbejdede mere koncentreret, velovervejet og reflekteret, fordi de oplevede at deres indsats blev en del af noget større. De tænkte over kvalitet, holdbarhed og æstetik, og lærte at kreativt arbejde også kræver planlægning og omtanke.
Kunsten blev deres mulighed for at sætte præg på skolen, som lige nu var deres, men som også skulle omfavne og inspirere nutidige og fremtidige elever.
Et rum til elevstemmen
Når elevernes kunst får en fast plads på skolen, bliver det også et rum for deres stemmer og fortællinger. Gennem farver, former og symboler får de mulighed for at udtrykke tanker, følelser og værdier, som ikke altid kan udtrykkes gennem sproget. Skolen bliver et sted, hvor elevernes perspektiver faktisk kan ses hver dag.
Jeg synes dog også, at det er helt i orden, at billedkunstlæreren udstikker en retning, da kunsten og værkerne skal være en del af skolens udtryk i mange år fremover. Alternativt kan man vælge materialer eller plader, som senere kan males over, når der en dag skal gøres plads til noget nyt.
Vi skal ikke forpligte os ikke til, at kunsten skal blive hængende for evigt. Jeg mener nemlig, at skolens kunst bør udvikle sig i takt med eleverne, der går der.
Kunst, der aldrig skiftes ud, ender med at blive ”usynlig”, og værkerne mister deres effekt. Kunst skal imponere, forstyrre og betage os. Når det ikke længere sker, er det tid til noget nyt.
Et smukkere læringsmiljø
Kunst gør automatisk skolen til et rarere og mere inspirerende sted at være. Den giver liv, farve og personlighed til sine omgivelser, og den påvirker både elevernes humør, læringsglæde og trivsel. Der er intet værre end en skolen, hvor der ikke er plads til eleverne. Men gennem kunsten får eleverne lov til at fylde og gøre skolen til deres egen.
Kunst i faste installationer handler altså ikke kun om æstetik – det handler om dannelse, fællesskab og ejerskab.
Det er læring, der sætter spor – både i murene og i eleverne selv.

Lærer: Lad dine elever lave permanent kunst på skolens vægge
Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.