Gå til indhold
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Kontakt
  • Nyhedsbreve
  • Magasin
  • Lærerprofession.dk
  • Annoncering
  • Arrangementer
  • Lærerkursus.dk
Folkeskolen
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Guide

Billedkunstlærer: Lav små folde-bøger med dine elever

Screenshot af en Zine lavet af Sarah Urgaard.
Foto: Sarah Urgaard

Her er billedkunstrådgiverens guide til et zine-forløb, der giver mulighed for at arbejde både personligt og kreativt i undervisningen.

Sarah Urgaard
Sarah Urgaard Billedkunstrådgiver
Start debatten
4. juli 2025, kl. 10:00
Start debatten

Zines er små håndlavede bøger fyldt med personlighed. De kan indeholde historier, billeder, lister, digte, tegneserier, fotos eller alt det, eleverne går og tumler med.

I dette forløb får eleverne mulighed for at skabe deres eget lille magasin, analogt eller digitalt, og fortælle om noget, der har betydning for dem. Det kan være deres yndlingsmusik, et emne fra året, deres venskaber, oplevelser, drømme eller noget helt femte.

Zines kan også bruges som en kreativ og personlig evalueringsform, hvor eleverne ser tilbage på skoleåret, og formidler deres oplevelser i ord og billeder.

Klassetrin: 4.-6. klasse
Lektioner: 6-8 á 45 minutter
Fokus: Medie & kommunikation, visuel fortælling, layout og udtryk

Det skal du bruge

  • Papir (A4, A3), sakse, lim, farver, tusser.
  • Collagematerialer som magasiner, blade, tekst og billeder.
  • Tablets/computere med Book Creator, Canva, Publisher Google Slides eller lignende.
  • Printere til dem, der arbejder digitalt og skal printe deres zine.

Læringsmål

Forløbet rummer flere forskellige læringsmål.

Blandt andet at eleverne kan udtrykke sig visuelt og tekstligt gennem layout og billedsprog, at de kan bruge enkle teknikker og digitale værktøjer til at formidle personlige temaer. At de kan reflektere over egne oplevelser og udtrykke dem kreativt, og at de kan arbejde selvstændigt med en idé fra skitse til færdigt produkt.

Introduktion til zines

I første lektion kan du vise eleverne nogle forskellige eksempler på zines. Det kan både være digitale versioner på storskærm og fysiske udgaver.

Bagefter kan i tale om, om hvad en zine kan være: En håndlavet, kreativ, personlig, lille og uformel bog.

Det kan lede til en fælles brainstorm, hvor I kan tale om, hvilke temaer en zine kan indeholde.

Aktivitet:
Eleverne vælger nu deres tema og laver en mindmap over deres idéer.

Layout og foldeteknik

I anden lektion skal eleverne arbejde med layout og foldeteknik.

Start med at gennemgå layout, og introducer eleverne til de forskellige elementer: forside, bagside, midteropslag, flow, billed- og tekstbalance.

Bagefter kan du gennemgå foldevejledningen til en 8-siders zine lavet af ét A4-papir med eleverne, hvor de så skal øve sig i at folde og nummerere siderne.

Man kan også finde foldevejledninger på YouTube eller finde min zine-skabelon i mit delte googledrev.

Produktion af zine

I lektion 3-5 skal eleverne arbejde med deres egen zine. Det kan både være analogt eller digitalt. Det gør de ved brug af tekst, tegning, collage, QR-koder, citater, digte og så videre.

Eleverne kan løbende sparre med læreren og få hjælp til at finde på ideer til layout og udtryk.

Tip: Opdel arbejdet i faser: først skitser, derefter indhold og til sidst layout og finish.

Udveksling, visning og evaluering

I sjette og sidste lektion skal eleverne færdiggøre deres zines. De skal enten printe de digitale zines eller lave kopier af de analoge.

Lav eventuelt en ‘Zine-bibliotekscafé’ hvor eleverne kan læse hinandens zines.

Afslutningsvis kan I tale om processen i fællesskab: Hvad var sjovt, hvad var svært, og hvad lærte de?

Start debatten

Læs også

  • Billedkunstlærer: Sonia Delaunay fortjener en plads i min årsplan
    Blog

    Billedkunstlærer: Sonia Delaunay fortjener en plads i min årsplan

    Sarah Urgaard Billedkunstrådgiver
  • Rådgiver i billedkunst: Historiefortælling kan åbne kunstens verden for eleverne
    Blog

    Rådgiver i billedkunst: Historiefortælling kan åbne kunstens verden for eleverne

    Sarah Urgaard Billedkunstrådgiver
  • Salvador Dalí i billedkunst­undervisningen: Et surrealistisk og kreativt læringsforløb
    Blog

    Salvador Dalí i billedkunst­undervisningen: Et surrealistisk og kreativt læringsforløb

    Sarah Urgaard Billedkunstrådgiver
Debat
Her kan du kommentere på artiklen:

Billedkunstlærer: Lav små folde-bøger med dine elever

Vi har lavet en ny flot platform. Desværre kunne vi ikke flytte de gamle profiler, så hvis du vil kommentere en artikel, skal du oprette en profil. Og er du ny i debatten – så velkommen til. Tjek eventuelt vores retningslinjer for debatten.
Tak fordi du deltager.

Naja Dandanell debatredaktør
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Folkeskolen
Your browser does not support the video tag.

Fagbladet Folkeskolen
Kompagnistræde 34, 3
1208 København K

Skriv til os: folkeskolen@folkeskolen.dk

Ring til os: 3369 6300

  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Nyhedsbreve
  • Arrangementer
  • Lærerprofession.dk
  • Magasin
  • Levering
  • Udgivelsesplan
  • Abonnement
  • Om Folkeskolen
  • Kontakt
  • Etik
  • Ophavsret
  • Annoncering
  • Lærerkursus.dk
  • Lejrskolekataloget.dk
  • Cookiepolitik
  • Administrer samtykke

Følg os: Facebook · Instagram · Linkedin

Ansv. chefredaktør:
Andreas Marckmann Andreassen
 
Udgives af:
Fagbladet Folkeskolen ApS