Gå til indhold
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Kontakt
  • Nyhedsbreve
  • Magasin
  • Lærerprofession.dk
  • Annoncering
  • Arrangementer
  • Lærerkursus.dk
Folkeskolen
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Forældremøde

“Giv mig mere skærmtid, tak”: Her er teenagernes 29 råd til forældrene

Foto: Gettyimages, CasarsaGuru.

Folkeskolens danskrådigiver har som en del af undervisningen samlet 29 råd fra eleverne, og dem tog hun med til forældremødet.

Trine Hemmer-Hansen
Trine Hemmer-Hansen Dansk- og idrætsrådgiver
1 kommentar
16. september 2025, kl. 04:30
1 kommentar

I min 8.-klasse arbejder vi i øjeblikket med fordybelsesområdet ‘Ungdom & identitet’. I den forbindelse taler vi om, hvad der fylder mest i de unges hverdag lige nu. Udover venskab, skole, sociale medier og fritidsaktiviteter bliver forholdet til forældrene også nævnt.

Jeg bad derfor mine elever skrive nogle gode råd ned til deres forældre, så de har lettere ved at forstå, hvad der sker inde i teenagehovederne. Det kom der mange gode refleksioner ud af.

Det er både udfordrende og spændende at være ung. De formative år begynder omkring 15- årsalderen, og rejsen mod at blive et selvstændigt individ starter, når de unge lærer at stå fast, samtidig med at de skal udvise fleksibilitet i familien. Det er en vekselvirkning, som jeg i høj grad også ser i skoleregi.

Jeg oplever, at det dynamiske klasseværelse, hvor der både er faste ramme og samtidig plads til fleksibilitet, har været afgørende for at skabe en gensidig respekt mellem mig og eleverne. 

De unge vil gerne høres

I vores arbejde med ’Ungdom og identitet’ har jeg tydeligt kunnet mærke mine elevers ønske om at blive hørt. Det værste, de ved, er at blive presset ind i en helt fast ramme.

De unge har brug for bevægelsesfrihed, og et enormt omfattende regelsæt kan virke kvælende. I vores samtaler har en del af mine elever fortalt om, hvordan de andre steder har skulle leve op til 20 forskellige klasseregler. Reglerne blev sågar brugt som en hammer af lærerne, hver gang de trådte ved siden af.

Ifølge de unge vil mange lærere gerne holde sig til faste rammer og ydre styring, så de ikke skal bruge for meget tid på den enkelte. Det er langt nemmere at skrive hjem om en regel, end at tage de svære individuelle samtaler.

Og de unge har samme oplevelse med deres forældre, men eleverne vil meget hellere tales med end have et regelsæt i nakken.

Elevstemmen på dagsorden

Samtidig ønsker de unge ro. Derhjemme har de følelsen af at blive overdænget med spørgsmål fra forældrene, der nok også finder teenageårene udfordrende, og måske netop derfor er ekstra spørgelystne.

Som regel har deres børn tidligere været som åbne bøger, men i teenageårene er de pludselig tomme for ord. Som forældre kan vi brænde inde med tusinde spørgsmål, de unge ikke altid gider eller orker at svare på. Det kan ende i konflikt, hvis vi voksne ikke evner at begrænse os, hvilket bestemt kan være udfordrende.

Hele klassesamtalen om ungdom og identitet resulterede i en række konkrete råd, som de unge ville give til deres forældre. Jeg samlede derfor alle rådene sammen og fremlagde dem på det efterfølgende forældremøde.

Det gav anledning til flere vigtige samtaler om alt fra mobiletik, tålmodighed, planlægning, forståelse samt meget andet.

For mig er det værdifuldt at få elevstemmerne med ind på forældremøderne, og denne metode var virkningsfuld for forældrene. Her var der pludselig konkrete råd, som de enten kunne lytte til eller lade være. På den måde fik de unge sendt nogle budskaber afsted med min hjælp, hvor de enkelte forældre måske gennem en fælles samtale kom til nye erkendelser, som de måske ikke var nået frem til derhjemme.

Elevernes 29 råd: Stil ikke så mange spørgsmål

  • Lav færre små og ubetydelige regler. Sæt i stedet få faste regler, som alle overholder
  • Lyt mere til os
  • Kommuniker, før du reagerer
  • Vær nede på jorden, når man selv er oppe i det røde felt
  • I skal ikke hele tiden få os til at lave alt muligt, når vi lige er kommet hjem
  • Bliv ved med at bakke os op
  • Vær et godt eksempel for os
  • Fortæl mig, vi har planer, før vi skal til at afsted
  • Vær lidt mere løse med regler
  • Lad os komme ind ad døren, før I bombarderer os med spørgsmål
  • Lad være med at tvinge en til at tage afsted til noget. Lad os selv bestemme det i stedet
  • Lad en åbne op selv
  • Stil ikke så mange spørgsmål
  • Tro på jer selv og fortsæt med at støtte dine nærmeste
  • Vær mere åbne over for vores meninger og agenda
  • Vær tålmodige
  • Køb mere af den gode koldskål
  • Vi behøver ikke at snakke om alt, vi skal nok sige det, når vi er klar
  • Stil et spørgsmål i stedet for otte spørgsmål
  • Sørg for, at der er kontakt, før I siger noget til os, ellers hører vi det for det meste ikke
  • Hav’ en konstruktiv snak med os om tingene i stedet for at tvinge noget ned over hovedet på os uden at høre vores mening
  • Lad vær med at haste på mig, når jeg eller vi skal noget
  • Giv mig mere skærmtid, tak
  • Pak selv telefonen væk, når du siger, jeg skal pakke den væk
  • Husk at være med til ’bare dig og mig-tid’ med en af forældrene
  • Vent på os til at åbne op, det skal vi nok
  • Lad os bestemme mere selv om vores aftaler og liv
  • Lad os slappe af
  • Vi skal øve os i at være bedre til at kommunikere
1 kommentar

Læs også

  • Dansklærer: Der er en god grund til, jeg giver mine elever tre valg i undervisningen
    Faglig rådgiver

    Dansklærer: Der er en god grund til, jeg giver mine elever tre valg i undervisningen

    Trine Hemmer-Hansen Dansk- og idrætsrådgiver
  • Lærer: Posen skal rystes, når vi laver teams
    Faglig rådgiver

    Lærer: Posen skal rystes, når vi laver teams

    Trine Hemmer-Hansen Dansk- og idrætsrådgiver
  • Der er mange stopklodser for udendørs undervisning - men jeg har en løsning
    Faglig rådgiver

    Der er mange stopklodser for udendørs undervisning – men jeg har en løsning

    Trine Hemmer-Hansen Dansk- og idrætsrådgiver
3 relaterede artikler
Debat
Her kan du kommentere på artiklen:

“Giv mig mere skærmtid, tak”: Her er teenagernes 29 råd til forældrene

Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.

Naja Dandanell debatredaktør
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Folkeskolen
Your browser does not support the video tag.

Fagbladet Folkeskolen
Kompagnistræde 34, 3
1208 København K

Skriv til os: folkeskolen@folkeskolen.dk

Ring til os: 3369 6300

  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Nyhedsbreve
  • Arrangementer
  • Lærerprofession.dk
  • Magasin
  • Levering
  • Udgivelsesplaner
  • Abonnement
  • Om Folkeskolen
  • Kontakt
  • Etik
  • Ophavsret
  • Annoncering
  • Lærerkursus.dk
  • Lejrskolekataloget.dk
  • Cookiepolitik
  • Administrer samtykke

Følg os: Facebook · Instagram · Linkedin

Ansv. chefredaktør:
Andreas Marckmann Andreassen
 
Udgives af:
Fagbladet Folkeskolen ApS