Det er først om to år, at de nuværende faghæfter og de mange Fælles Mål bliver udskiftes med helt nye fagplaner og markant færre mål for, hvad eleverne skal lære i hvert enkelt af folkeskolens fag.
Men allerede nu er de forskellige fagudvalg klar med et første bud på, hvordan de nye planer skal se ud. Og de er nu lagt offentligt frem, så alle har mulighed for at læse og teste dem.
Læs også
Officielt kalder fagudvalgene de offentliggjorte papirer ‘råudkast’, og de løfter sløret for et foreløbigt billede af, hvordan fagudvalgene indtil videre ser fremtidens fag med færre mål, og hvad der fremover skal betragtes som fagenes kernestof.
Det er nu, det gælder, hvis man som lærer vil have indflydelse
Gordon Ørskov Madsen Formand for Danmarks Lærerforening
Sproglærerne må dog endnu vente på at afprøve råudkastene af fremtidens fagplan. Ministeriet oplyser, at udkastene til engelsk, tysk og fransk er udskudt, da udkastene endnu ikke er klar til afprøvning.
Skal testes to gange
143 skoler har meldt sig til at være såkaldt fagplansskoler, hvor de har forpligtiget sig på at afprøve råudkastene, men alle folkeskoler har mulighed for at afprøve de nye råudkast og sende tanker og holdninger til faggrupperne om planerne, som de foreløbig ser ud.
Når fagudvalgene har modtaget skolernes og lærernes feedback, vil de arbejdere videre med fagplanerne, og så skal nye udkast så afprøves en til foråret næste år.
Formand for Danmarks Lærerforening Gordon Ørskov Madsen håber, at lærerne rundt om i landet vil gribe muligheden for at påvirke fagplanerne.
“Det er nu, det gælder, hvis man som lærer vil have indflydelse på den endelige udformning af fagplanerne. Det er vigtigt at huske, at det er de første udkast, der nu sendes på gaden. Jeg håber, at vi som lærere kan hjælpe fagudvalgene godt videre ved at komme med konstruktive tilbagemeldinger,” siger han.
DLF: Sådan en mulighed opstår ikke hver dag
Lærernes formand påpeger, at det fra begyndelsen har “været enormt vigtigt for os , at de nye fagplaner bliver formuleret i øjenhøjde med lærerprofessionen”.
Og det er derfor, at han har et stort håb om, at mange lærere vil gribe “muligheden for at afprøve og kvalificere de nye udkast.”
“Kun sådan sikrer vi, at de endelige fagplaner giver mening og bliver anvendelige for lærerne som rettesnor for undervisningens planlægning og indhold. Så jeg vil sende en kæmpe opfordring til at gribe muligheden. Den kommer bestemt ikke hver dag,” siger Gordon Ørskov Madsen.
Ikke helt slut med mål
Modsat tanken med de nuværende læreplaner med tonsvis af bindende færdigheds- og vidensmål bliver det nye, at fagplanerne vil udpege tre-seks indholdsområder, der skal udgøre fagenes kernestof.
Til hvert indholdsområde knyttes et til to faglige mål, lød anbefalingen fra ekspertgruppen, der blev præsenteret i december. Her skrev ekspertgruppen, at ”det er et gennemgående princip, at antallet af mål i hvert fag skal begrænses mest muligt.”
Anbefalingen lød desuden på, at indholdsområder og målene skal være bindende. og at fagenes indhold samlet skal fylde fire til otte sider alt efter fagenes størrelse.
Da anbefalingerne blev præsenteret, forklarede en af de to forpersoner for ekspertgruppen Alexander von Oettingen, at fagplanerne ikke bliver et totalt farvel til en målorienteret tilgang til undervisning.
”Vi kommer fra den læringsmålstyrede forestilling om en læreplan. Nu skal vi til at tænke mere indhold og mere fag. Men det var vigtigt for os, at vi ikke bare skrottede noget for at skrotte. Vi prøver at nuancere nogle ting og få kalibreret det på en anden måde. For alt var ikke dårligt. Men der var behov for, at indholdet af undervisningen igen bliver central”, sagde han tilbage i december.
De nuværende Fælles mål har eksisteret siden skoleåret 2015/2016, og den officielle titel er Forenklede Fælles Mål. Det nye var dengang, at der blev indført et fokus på læringsmål, og der blev lagt op til, at lærerne skulle lave læringsmålstyret undervisning.
De nuværende Fælles mål består af 215 overordnede kompetencemål, 866 færdigheds- og vidensområder og 3.170 underliggende færdigheds- og vidensmål. Men siden 2017 har de mange underliggende mål ikke været bindende for lærerne at følge.
 
		 
				 
			 
						 
						
Første udkast klar: Nu kan alle lærere prøve de nye planer for skolens fag
Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.