Hold da op, så kom der ellers gang i skoledebatten ovenpå socialdemokraternes forslag om "Lilleskolen" med bare 14 elever i indskolingsklasserne.
Her hos Folkeskolen er det blevet heftigt debatteret, om det er det rigtige antal elever i en klasse, om der er lokaler nok, og om vi risikerer at udskyde problemerne med kæmpeklasser til mellemtrinnet.
Det vil jeg dog ikke forholde mig til her. Nej, her tager jeg i stedet fat i den grundlæggende forudsætning for, om "Lilleskolen" nogensinde skal kunne blive en realitet: Nemlig at 4.000 lærere skal lokkes tilbage til landets klasselokaler.
Jeg skal nok skaffe lærere fra hele landet i forskellige aldre
Anders Thorsen Lærer og debatvært på Folkeskolen
Den kan blive en vanskelig opgave, men det godt at have ambitioner på skolens vegne, og jeg vil gerne hjælpe til. Derfor vil jeg gerne give Mattias Tesfaye og Mette Frederiksen et helt gratis råd: Spørg lærerne!
Exit-strategi
Skal det lykkes at skaffe de mange lærere og dermed overholde valgløftet, vil jeg meget gerne stille mig til rådighed. En af glæderne ved mere end et årti i skoledebatten og at have et job på Folkeskolens debatredaktion er, at jeg efterhånden har et stort netværk af seje lærere fra hele landet.
Når jeg taler med dem, går det igen, at de fleste har en exit-strategi fra lærerlivet, hvis de da ikke allerede helt eller delvist har sagt farvel til lærerværelseskaffen. Disse lærere sidder med kæmpe viden og erfaring om, hvad der skal til for at gøre lærerarbejdet i folkeskolen så attraktivt, at det rent faktisk er muligt at tiltrække og fastholde lærerne.
Lærerudvalg kan hjælpe med rekruttering
Tillad mig derfor at henvende mig direkte til dig, Mattias Tesfaye: Skulle vi ikke gå sammen om at nedsætte et udvalg, råd eller arbejdsgruppe, der har til opgave at komme med forslag til, hvordan vi rekrutterer lærere?
Jeg skal nok skaffe lærere fra hele landet i forskellige aldre og fra forskellige skoletyper. Og så skal du egentlig bare sørge for kaffe og kage, for jeg synes, at vi for én gangs skyld skal undgå at invitere alle mulige eksperter med i udvalget.
Denne gang har du muligheden for ikke at falde i den fælde, hvor I politikere kommer til at tale om lærerne
Anders Thorsen Lærer og debatvært på Folkeskolen
Nej, denne gang har du muligheden for ikke at falde i den fælde, hvor I politikere kommer til at tale om lærerne. Det er bare langt federe, når I taler med os, og det har du en oplagt mulighed for her. Så skal vi ikke bare sige, at jeg holder min mail og telefon åben, så vi kan gå i gang hurtigst muligt. Så skal vi nok hjælpe jer med at skaffe de 4.000 lærere – eller gerne mange flere.
Jeg har et råd til Mattias Tesfaye, hvis han virkelig vil have 4.000 lærere tilbage til skolen
Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.