Anmeldelse Dansk indskoling
0   22

Flydende læsning i fokus

Et differentieret læsekursus for 3. klasse med ekstra lærerresurse i klassen har til formål at udvikle flydende læsning.

Læseflow A, B, C

Fakta


Titel
Læseflow A, B, C

Forfatter
Mia Graae, Elsebeth Otzen

Pris
110

Sider
64/72/72

Forlag
Gyldendal

"Læseflow" er et læsekursus til elever i 3. klasse, hvor formålet er i løbet af 12 lektioner at udvikle flydende læsning. Materialet består af tre hæfter, der er differentierede, en vejledning til fordeling af eleverne og en lærervejledning. Sidstnævnte kan downloades på forlagets hjemmeside.

Artiklen fortsætter under banneret

Ideen er, at eleverne niveaudeles i tre hold svarende til de tre hæfter. De mest læseudfordrede elever arbejder med hæfte A sammen med dansklæreren eller læsevejlederen, midtergruppen arbejder med hæfte B sammen med en pædagog eller klassens dansklærer, og de resursestærke og fagligt dygtige elever arbejder selvstændigt med hæfte C.

De tre hæfter er inddelt på samme måde. Der er 12 kapitler, der består af fire komponenter: ordafkodning, ordforståelse, tekstforståelse og læseflow.

Lærervejledningen er grundig. Her kan man blandt andet læse, at "Læseflow" bygger på resultater fra PIRLS og er inspireret af Ulrika Wolffs og Joseph K. Torgesens forskning. Der er helt konkrete forslag til, hvad man siger til eleven, hvis der er problemer med at afkode et ord, der er konkrete forslag til placering af kursets lektioner, og der er en grundig forklaring af de enkelte opgaver. Teksterne i hæfterne er en blanding af fiktions- og faktatekster, der er både ældre og nyere tekster, digte, rim og sangtekster.

Bagerst i lærervejledningen er der progressionsskemaer og læseflowtest til de tre hæfter. Hvilke hæfter eleverne skal have, fremgår af skemaet, hvor eleverne kan placeres i forhold til den nationale test og Hogrefes “Sætningslæseprøve 2”.

Materialet bygger på relevant forskning og virker velgennemtænkt og grundigt gennemarbejdet. Det er inspirerende og lige til at gå til for læreren. Den differentierede holddannelse kræver dog minimum to lærerresurser, således at ud over dansklæreren deltager også en læsevejleder eller indskolingspædagog i de 12 lektioner, læsekurset varer. Er den mulighed til stede, kan materialet kun anbefales på det varmeste.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Netværket for danskundervisning er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Dansklærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
17.394 andre er allerede tilmeldt