Debat

Skoleledelse og lærervilkår

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Svar til Mogen Lundtoft Clausen - Folkeskolen nummer 45.

Måske er det strengt at være skoleleder og svært at være lærer, men det er ikke det, der er mit budskab i læserbrevet i Folkeskolen nummer 43. Jeg vil blot henlede opmærksomheden på de vilkår, en skoleleder har, og at det blandt andet kræver tid at forholde sig til det voldsomme forandringsarbejde i folkeskolen, som omverdenen stiller krav om.

Det er vigtigt, at der udvælges, kasseres og prioriteres, så udviklingsprocesserne styres. Derved undgås, at 'hovedslagmarken' bliver hos den enkelte lærer. Lærernes professionelle råderum kan herved skabes eller bevares.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

En fornuftig udviklings- og forandringsproces kræver tid - også til lederen - blandt andet til den nødvendige dialog med lærerne.

Det er min opfattelse, at det forebygger 'tynd mave' hos lærerne, at folkeskolen ledes, men det er ikke alle, der har fundet ud af det - og det kræver, at lederne får ordentlige arbejdsvilkår.

Mon vi i grunden er særlig uenige?

Arne Brock

Give