Debat
0   248

Der skal ikke gives ved dørene!

Ifølge »Håndbog for halvgamle mænd« karakteriseres business-typer som følger:

Artiklen fortsætter under banneret

»Det har aldrig været opfinderne af det danske sprogs mening, at der skulle findes et udsagnsord, der skulle hedde 'at vækste'. På den anden side er det så langt, man kan få smarte business-typer til at gå, hvis de skal tale dansk. De vækster i helt utrolig grad. Men ellers har de travlt med at ævle om at benchmarke deres performance up front i en business to business outsourcing win-win- situation. Det har de lært på Copenhagen Business School«.

Når jeg vælger dette selvironiske citat fra ovennævnte håndbog, er det, fordi markeds­tænkningen i uddannelsespolitikken såvel i teori som i praksis »vækster«. På universiteter og professionshøjskoler tænker man efterhånden mere i et økonomisk perspektiv end i et dannelses - og udviklingsperspektiv. Folkeskolen er også præget af tiltagende markedstænkning. Her er det med fokus på elitær tænkning, særlige udvælgelseskriterier, ændring af enhedsskolen tilbage til sorteringsskolen og en tro på, at offentliggørelse af nationale test vil sikre Danmark en bedre global konkurrenceevne. Tanken er, at regeringen ved Folketingets åbning den 5. oktober vil lancere en ny reform af folkeskolen! Det går bare ikke, at aktører i regering, folketing, erhvervsliv, skoleråd, Cepos, finansministerielle regnedrenge, KL og Lars Løkkes udpegede rejsehold fremkommer med det ene forslag efter det andet, som primært er præget af bestillingsarbejde baseret på »synsninger«. Uden lærernes kreativitet og innovative kræfter går det ikke! Derfor er min opfordring til Danmarks Lærerforenings ledelse: »Der skal ikke gives ved dørene« - reel inddragelse og passende accept og respekt for den professionelle faglighed skal i fokus, hvis lærerne skal sige »til«.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

LÆS OGSÅ