Skolepolitik
0   13

Lars Løkke: ”Vi overvejer at erstatte understøttende undervisning med rigtig undervisning”

Statsminister Lars Løkke Rasmussen afslørede, at regeringen i øjeblikket har et kritisk blik på den understøttende undervisning, da han svarede på spørgsmål fra skoleelever ved et arrangement på Folkemødet.

Elever strømmer mod havnen, hvor Venstres Landsorganisation holder klassens time med statsminister Lars Løkke (V) og gruppeformand Karen Ellemann (V). De hvide havestole bliver hurtigt fyldt med forventningsfulde og spørgelystne elever.

Lars Løkke har nemlig inviteret til klassens time.  

Artiklen fortsætter under banneret

Undervejs siger en elev, at hendes skoledage er meget lange. Det får statsministeren til at lukke op for, hvad politikerne i øjeblikket taler om, når det gælder skolen.

Han svarer eleven ved at stille spørgsmålstegn ved, hvorvidt den understøttende undervisning fungerer.

"Vi overvejer, om den understøttende er god nok, eller om det skal erstattes med rigtig undervisning", sagde han.

En kvik elev griber svaret og rækker hurtigt hånden op.

"Hvis I ved, at understøttende undervisning ikke virker, hvorfor har vi så stadig understøttende undervisning?", spørger eleven undrende, hvortil Lars Løkke svarer.

"Fordi, vi ikke har lavet det om endnu", svarede statsministeren.

Løkke: Vi kigger i øjeblikket på det

Efter arrangementet fanger folkeskolen.dk statsministeren for at få ham til at uddybe, hvad der er galt med den understøttende undervisning.

Til det svarer han:

"Vi sidder i øjeblikket og kigger. Og jeg kan ikke gå længere ind i det nu", siger han til folkeskolen.dk.

Folkeskolen.dk har forsøgt at få en kommentar fra Undervisningsminister Merete Riisager. Men Merete Riisager oplyser, at hun endnu ikke vil kommentere på statsminisiterens udmelding. 

Bondo: En rigtig god ide at ændere understøttende undervisning

Lærernes formand Anders Bondo Christensen er glad for at høre statsministerens udmelding. 

"Det vil vi rigtigt gerne gå ind i. For der er stor erfaring og viden blandt lærerne omkring det her. Vi har hele tiden opfordret til, at man i stedet for at trække det ud tænker det som en del af fagene og får mulighed for at lave andre ting i fagene i stedet for at trække det ud som noget selvstændigt, så det vil vi rigtig gerne snakke om", siger Anders Bondo. 

Han mener, at skolen kan have godt af at prioritere anderledes, end det sker i dag. 

"Hvis vi ikke får flere resurser, så må vi prioritere de resurser, der er. Og hvis statsministeren også kan se, at det her får vi ikke nok valuta for pengene, så er der ingen tvivl om, at vi kan bruge de midler langt bedre".

 

 


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ