Se hele klippet hvor Thomas Blachman fortæller skolepolitikerne om sine ideer om et nyt skolefag i artiklen nedenfor.

X factor-dommer: Skrot den understøttende undervisning

Skift den understøttende undervisning ud med et idefag. Sådan lød det klare budskab fra Thomas Blachman, da han i går var inviteret med til åben høring på Christiansborg om understøttende undervisning i folkeskolen.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Det kan ikke være så svært. Det er bare ud med det ene fag (understøttende undervisning, red.) og ind med et idéfag. Det vil skabe sindssyge resultater".

Thomas Blachman er nok en gang aktuel som x-factor-dommer. Men samtidig med, at han for tiden forsøger at få sine grupper så langt i underholdningsprogrammet som muligt, kæmper han en sideløbende kamp for at få en indført et nyt fag på folkeskoleskemaerne. 

I går var han inviteret på Christiansborg til en diskussion af understøttende undervisning, som har været på skoleskemaerne, siden skolereformen blev indført i 2014.

Thomas Blachman: "Dronningen burde takke hele lærerstanden i nytårstalen" 

Folketingets Undervisningsudvalg havde inviteret to forskere, tre skoler og så Thomas Blachman til at fortælle om deres erfaringer og syn på den understøttende undervisning.

Og Thomas Blachman var helt klar i mælet. Understøttende undervisning skal fjernes for skemaerne til fordel for et fag, han vil kalde idégenerering.

"Ideer skal være en stor del af vores selvforståelse som nation. Vi har måske ikke noget guld i jorden, men vi måske noget guld i hovedet. Det er noget, vi rent faktisk skal tage sindssygt alvorligt og afmystificere og ikke lade det være op til den kreative klasse over i hjørnet i Tisvilde", sagde han til politikere og de fremmødte tilskuere.

"Eleverne sidder og gaber i 8 timer om dagen, fordi de mangler et frirum. Så glem understøttende undervisning. Skab et nyt fag. Nogen gange skal der bare én klods til at vælte alle de andre klodser, og så går det hele op i en højere enhed".

Tid til ideer to gange om ugen

Thomas Blachman vil have faget på elevernes skemaer i gennem hele deres skolegang, så de hver uge arbejder to timer med at udvikle ideer helt 1.- til 9. klasse.

I forbindelse med et kommende tv-program har han undervist en klasse i Hvidovre ud fra de tanker, han gør sig om et kommende fag.

"Jeg brænder og tror på det her. Og jeg har med min begejstring formået at få 21 elever til på 12 uger at få deres eget fuldstændigt afklarede billede af, hvad de vil bruge deres liv til", fortalte han.

Men sådan var det ikke ligefrem ifølge Thomas Blachman, da han først mødte eleverne.

Understøttende undervisning: Der findes tre hovedformer i skolen nu 

"De var så stive, de var så angste. De tror, at de går i skole for lærerens skyld. De tror, at de går i skole for forældrenes skyld. En dag får de et arbejde, hvor de tror, at de går på arbejde for arbejdsgiverens skyld. Det kan ikke hænge sammen", sagde Thomas Blachman og understregede, det er velkendt, at han ikke selv besidder 'de store pædagogiske resurser'.

Blachman: De yngste elever er de mest kreative

Ifølge Thomas Blachman mister eleverne deres kreative sans, jo længere de kommer i deres skoleforløb.

"Når børn kommer ud af 0., er de den kreative klasse. De er sgu i totalt kontakt med de her lege. At lege er deres arbejde".

Thomas Blachman fortalte, at eleverne fra klassen i Hvidovre blandt andet kom op med en ide om, at smartphones i fremtiden skal have en airbag, som slår ud, hvis man taber telefonen. På den måde vil skærmene ikke længere gå i tusind stykker.

Forligspartier uenige om understøttende undervisning 

"Hvis der findes to timer i den skolereformen, så man ikke rigtigt ved, hvad fanden man skal stille op med, så skal vi indføre det her nu".

Pernille Rosenkrantz Theil (S), som var ordstyrer ved gårsdagens høring, pegede afslutningsvis på, at Thomas Blachmans forslag allerede kan indføres med de nuværende rammer for understøttende undervisning.

Det gav Thomas Blachman ikke meget for.

"Understøttende undervisning lyder bare virkelig kedeligt. Der har du allerede fuldstændig tabt dem", kommenterede han.

Thomas Blachman præsenterede første gange sine tanker om et idégeneringsfag for Folketingets Undervisningsudvalg tilbage i december.