Nobelprismodtager i økonomi: Det betaler sig at have et godt forældresamarbejde
Den amerikanske økonom James Heckman har forsket sig frem til, at et godt skole/hjemsamarbejde er en god vej til at bryde den sociale arv. Og at dialog er en bedre forretning end tvang.
"Hvis udsatte børn har fået god hjælp i deres allertidligste år, får de et socialt løft, som sådan set godt kan overleve en dårlig eller i hvert fald middelmådig skolegang", fortæller økonom og nobelprismodtager James Heckman til folkeskolen.dk. Han har i årtier bedrevet uddannelsesforskning med et samfundsøkonomisk udgangspunkt, især med fokus at løfte udsatte grupper gennem uddannelse. Hans konklusion er klar: Jo tidligere samfundet sætter ind, jo mere positiv social mobilitet får samfundet for pengene.
Artiklen fortsætter under banneret
James Heckman i Aarhus
James Heckman besøger Danmark i forbindelse med Matchpoints seminar, hvis formål er at skabe dialog mellem Aarhus Universitet og det omgivende samfund. Derfor er alle forelæsninger og debatter åbne for offentligheden.
I aften debatter James Heckman med blandt andet Professor Niels Egelund og politiker Morten Østergaard i musikhuset i Aarhus. Emnet er uddannelse, ulighed og velfærdssamfundet. Se mere her
Det tror jeg da mine læsere bliver kede af at høre. De møder
jo først børnene, når de er seks-syv år gamle, og der er deres
skæbne måske allerede afgjort?
"Ha ha, nej, slet ikke. Lærere er meget vigtige i forhold til at
løfte de svageste grupper i samfundet. Men rent økonomisk får man
mest ud at hjælpe udsatte børn i tiden fra de ligger i deres mors
mave og indtil de er cirka otte år gamle", siger han. "Det hænger
blandt andet sammen med hjernens udvikling og med, at man i så små
børn kan opbygge en grundbestand af evner, som man så kan bygge
videre på hele livet".
Forældresamarbejde er nøglen til succes
Heckmans forskning har også vist noget, som sikkert ikke vil komme
bag på mange lærere, nemlig at et godt samarbejde mellem forældre
og skole (og daginstitution) er altafgørende for at socialt udsatte
børn kan komme godt fra start i livet.
"Centralt i de mest succesfulde forsøg står hver gang, at
forældrene er blevet inddraget og har fået vejledning i, hvordan de
kan støtte deres barns udvikling. I nogle tilfælde kan et par
timers vejledning om ugen være nok til at gøre en kæmpe
forskel. Men det er vigtigt, at forældrene inddrages gennem
dialog og frivillighed. At tvinge forældre til at samarbejde er et
skråplan" siger han.
Er det din holdning, eller er det noget, du har
forskningsmæssig evidens for at sige?
"Det er min holdning, men det er en holdning, der er bakket op af
fakta. Projekter, hvor forældre inddrages gennem dialog og
frivillighed er mere rentable end projekter, hvor forældre ikke
inddrages. Hvis der er tvang eller pres involveret, kan projekterne
endda være kontraproduktive", fortæller James Heckman. "Det, tror
jeg, er noget, alle lærere ved. Hvis ikke forældrene bakker skolen
op, læser med deres barn, hjælper med lektierne, så er lærerens job
bare meget mere vanskeligt. Men på den anden side kan tvang
generere modstand mod skolen hos forældrene, og den modstand
smitter eleven".
Heckman mener af samme årsag, at læreruddannelserne bør lægge
større vægt på at undervise i forældresamarbejde.
"Som det er i dag, bliver lærerne simpelthen svigtet på det har
område. De står helt alene og skal finde ud af, hvordan man klarer
den side af lærergerningen" siger han.
Dialog frem for tvang og trusler
James Heckmans forskning bygger blandt andet på store studier af en gruppe udsatte børn, der fik hjælp til at få en bedre start på livet, som forskerne fulgte gennem 50 år. Det viser sig, at de børn, der fik et par timers undervisning om dagen i et par år i børnehavealderen, klarer sig betydeligt bedre end kontrolgruppen på alle parametre. De er bedre uddannede, mindre arbejdsløse, tjener mere, har bedre helbred og er mindre kriminelle end kontrolgruppen, der kommer fra lignende sociale kår i samme geografiske område.
"Og den effekt giver de videre til næste generation. Vi kan se de mennesker, som fik hjælp et par timer om dagen for 50 år siden, deres børn klarer sig også væsentlig bedre end kontrolgruppens børn", fortæller han.
I Danmark diskuterer politikerne i øjeblikket om børn i
udsatte boligområder skal tvinges til at gå i børnehave…
"Det kan uden tvivl være godt for nogle børn at komme i
institution og for eksempel lære dansk, hvis der ikke bliver talt
dansk i hjemmet. Men hvis der er tvang involveret, risikerer man
bare at forældrene holder barnet væk og så er man jo lige
vidt".
Skal forældrene rammes økonomisk, hvis deres børn ikke
kommer i institution?
"Hmm. Ja, det kan måske godt have en effekt, men jeg tror man
kommer længere med dialog. Tvang skal kun bruges, mener jeg, hvis
forældrene direkte skader deres børn, for eksempel ved ikke at lade
dem vaccinere, for nu at tage et eksempel helt udenfor
skolesystemet" slutter James Heckman.
MERE OM EMNET