Anmeldelse

Praktisk hjælp til læreren med selvskadende elever

LMS har udviklet et brugbart og lettilgængeligt e-læringsmateriale, der er målrettet lærere i udskolingen.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det har chokeret mig, at statistikken taler om, at der i en almindelig 9. klasse i Danmark er omkring fem elever, som har skadet sig selv. Og da det ofte er forbundet med skam at skade sig selv, må vi mane den gamle fordom i jorden om, at det handler om at få opmærksomhed. Selvskade er nemlig et markant tegn på mistrivsel.

Fakta:

Titel: SelvskadeABC

Forlag: Landsforeningen mod spiseforstyrrelser og selvskade

Det er derfor lærerens første opgave at være opmærksom på de tegn, der kan være, når en elev skader sig selv – på den ene eller anden måde. Næste opgave er så at handle på det. I den forbindelse er det vigtigt at huske på, at de unge mennesker ikke er myndige, og at man ikke må gøre noget uden at orientere forældrene om det. Det er ikke et brud på tavshedspligt, hvis man siger det videre til forældrene.

Men ofte er det svært at tale med forældrene, og det handler derfor om, at man som lærer får talt med sine kolleger og ledelse om problemet, så man får den hjælp, man har brug for. For hvad er egentlig det rigtige at sige og gøre? Og forældrene er ikke altid enige eller ser måske problemet på en anden måde eller er selv så oprørte, at det er svært at acceptere, at man har et barn, der er i mistrivsel.

Mange lærere tænker, at man kan komme til at gøre mere skade end gavn, og er usikre på, hvor mange der skal vide noget.

På den baggrund har LMS (Landsforeningen mod spiseforstyrrelser og selvskade) sammen med Region Hovedstaden udviklet "SelvskadeABC" særligt til lærere. Der er dog også god hjælp til pårørende og en del gode råd til den, der er i mistrivsel.

"SelvskadeABC" fører brugeren igennem fire moduler, der informerer via tekst, quizzer, lydoptagelser og videoer med cases. Brugeren får grundlæggende viden om forskellige former for selvskade, viden om årsager til selvskade og indblik i forskellige måder at håndtere den svære samtale med eleven og elevens forældre på gennem videoklip. Der er gode råd til, hvordan man håndterer selvskaden sammen med klassen, og sidste del giver inspiration til, hvordan skolen kan udarbejde et beredskab og en handleplan, så man er forberedt, hvis der opstår tilfælde af selvskade på skolen. Materialet er frit tilgængeligt på adressen selvskadeABC.dk.