Trivsel
4   7

Undervisningsministeriet lukker ned for kommuners brug af trivselsmålinger

Undervisningsministeriet melder nu klart ud, at kommuner og firmaer ikke må indsamle oplysninger om elevernes trivsel til pædagogisk brug i sammenhæng med den nationale trivselsmåling. Det betyder, at hvis kommuner eller lærere vil arbejde med elevernes trivsel, skal de gennemføre to separate målinger.

Undervisningsministeriet bekræfter i dag over for folkeskolen.dk, at der er "eksempler på, at kommuner ikke er blevet vejledt klart om, at indsamlingen af data til den nationale trivselsmåling alene kan foregå til statistisk brug, og at data dermed ikke kan anvendes på individniveau i kommuner og på skoler", skriver ministeriet i et svar til Folkeskolen.dk og påtager sig dermed en del af skylden for, at kommunerne har brugt data fra trivselsmålingerne i kommunalt regi.

"Derimod har der været vejledt om, at der i forbindelse med den nationale trivselsmåling kan indsamles data til administrativ/pædagogisk brug forudsat, at det sker i overensstemmelse med gældende lovgivning om behandling af personoplysninger, og kommunen har indhentet de fornødne tilladelser hos elevernes forældre" . Men, oplyser ministeriet nu: "Dette er ikke korrekt".

Artiklen fortsætter under banneret

Så ministeriet skriver nu til folkeskolen.dk, at kommunerne faktisk heller ikke må bruge målingerne, selv hvis de indhenter tilladelser hos forældrene.

Ny melding: Kun til statistik

Styrelsen for Undervisning og Kvalitet har derfor nu skrevet til kommunerne, at indsamling af data til den nationale trivselsmåling alene er til statistisk brug: "På den baggrund vil undervisningsministeren i øvrigt præcisere bekendtgørelsen for målingen af elevers trivsel i folkeskolen ifht. kommunens anvendelse af data indsamlet i forbindelse med den nationale trivselsmåling", skriver ministeriet.

Det forstår de to tidligere lærere Lars du Jardin Nielsen og Tanja Lang Flaaten, der står bag Firmaet Skolevisioner ApS, ikke. De mener, at når de nationale trivselsmålinger fremover skal gennemføres anonymt, tvinger man lærerne til selv at gennemføre en trivselsmåling ved siden af, hvis de vil bruge den til at finde ud af, om eleverne har brug for hjælp.

"Hvis man anonymiserer undersøgelsen, så lægger man det ud til lærerne at skulle bruge tid på at gennemføre den, uden de får nogen værdi ud af den selv. Det vil altså blive endnu en opgave, der går fra lærerens kerneopgave, uden det kommer til at give værdi til det pædagogiske arbejde".

Som de to indehavere fortalte på folkeskolen.dk i går, har de tidligere fået ministeriets skriftlige godkendelse til, at de på kommunernes vegne kan indsamle trivselsdata til brug på individniveau, hvis kommunen blot overholder persondatalovens regler.

I Klassetrivsel.dk får eleverne først spørgsmålene fra den nationale trivselsmåling og derefter tre spørgsmål om, hvem de leger mest med i pauserne, hvem de samarbejder bedst med i klassen, og hvem der er bedst til at hjælpe dem. Elevens lærere får informationerne og nogle såkaldte sociogrammer over gruppedannelserne i klassen.


Sociogrammer

"Lærere har lært at tegne sociogrammer i hånden, men det er jo sådan noget, de ikke har tid til længere", forklarer Lars du Jardin Nielsen. "Nu giver vi dem en præsentation af de informationer, de har brug for, til at arbejde videre med i en samtale".

De to tidligere lærere driver firmaet Skolevisioner. Da de for første gang gennemførte trivselsmålingen i 8 kommuner sidste år, sendte de et forældrebrev ud til kommunerne, som de kunne videreformidle til forældrene, hvor der stod, hvad formålet var med spørgeskemaet, og at forældrene til enhver tid vil kunne henvende sig til læreren og få indsigt i, hvad systemet har registreret om deres barn, ligesom de vil kunne bede om at få den pågældende information slettet.

"Men vi har da aldrig hørt om forældre, der er bange for, at læreren kender til og arbejder med relationerne i klassen. Der er jo ingen, der ikke ønsker, at lærerne skal arbejde med elevernes trivsel", siger de to indehavere.

De kender ikke til Rambøll-værktøjet Hjernen&Hjertet, som står for den nationale trivselsmåling i Esbjerg. Ifølge Politiken skal lærerne i Esbjerg gruppere eleverne i en grøn, gul eller rød kategori på baggrund af målingen og kontakte familien, hvis en elev er i den røde kategori.

"Der er ingen bedømmelser i Klassetrivsel. Tværtimod er vi startet nedefra med, hvad det er man som lærer har brug for at kunne gennemføre nogle trivselstiltag".


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ