Debat

Specialundervisningens »nærmere ordning«

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Skolens parter har længe manglet klare udmeldinger fra Undervisningsministeriet om Pædagogisk Psykologisk Rådgivnings (PPR's) opgaver i forbindelse med indstilling og visitation af specialundervisningselever. At opgaven tackles vidt forskelligt af kommunerne, har ministeren hidtil betragtet som eksempler på kommunal kreativ tænkning.

PPR er skolens professionelle partner i bestræbelsen på at give svage elever det helt rigtige specialundervisningstilbud. Opgaven er, i dialog med forældre og skole, at foreslå foranstaltninger for elevens specialundervisning/støtte. Forældre og skole har brug for rådgivning om både form, indhold og omfang af den støtte, der bør gives til barnet.

Bertel Haarder skriver nu til en mor, der beklager sine ringe muligheder for at komme i dialog med PPR om omfanget af sit barns specialundervisning:

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

»Du spørger, om der i et foranstaltningsforslag for din datter skal skrives antal anbefalede støttetimer (.)

Det følger af Bekendtgørelse om folkeskolens specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand paragraf 3, stykke 5, at hvis eleven har behov for specialpædagogisk bistand, skal vurderingen indeholde forslag til den nærmere ordning af den specialpædagogiske bistand. Der er således ikke krav om, at der skal oplyses timetal«.

Hvis ikke elevens timetal er en del af »den nærmere ordning af den specialpædagogiske bistand«, hvad er så?