Debat
0   104

Specialundervisningens »nærmere ordning«

Skolens parter har længe manglet klare udmeldinger fra Undervisningsministeriet om Pædagogisk Psykologisk Rådgivnings (PPR's) opgaver i forbindelse med indstilling og visitation af specialundervisningselever. At opgaven tackles vidt forskelligt af kommunerne, har ministeren hidtil betragtet som eksempler på kommunal kreativ tænkning.

PPR er skolens professionelle partner i bestræbelsen på at give svage elever det helt rigtige specialundervisningstilbud. Opgaven er, i dialog med forældre og skole, at foreslå foranstaltninger for elevens specialundervisning/støtte. Forældre og skole har brug for rådgivning om både form, indhold og omfang af den støtte, der bør gives til barnet.

Artiklen fortsætter under banneret

Bertel Haarder skriver nu til en mor, der beklager sine ringe muligheder for at komme i dialog med PPR om omfanget af sit barns specialundervisning:

»Du spørger, om der i et foranstaltningsforslag for din datter skal skrives antal anbefalede støttetimer (.)

Det følger af Bekendtgørelse om folkeskolens specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand paragraf 3, stykke 5, at hvis eleven har behov for specialpædagogisk bistand, skal vurderingen indeholde forslag til den nærmere ordning af den specialpædagogiske bistand. Der er således ikke krav om, at der skal oplyses timetal«.

Hvis ikke elevens timetal er en del af »den nærmere ordning af den specialpædagogiske bistand«, hvad er så?


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

LÆS OGSÅ