Lolland Kommune
1   651

Farvel til folkeskolen: Fra folkeskole til gymnasium

Hendes lillesøster lagde hjerne til, da Ditte Bager allerede som helt ung trænede for at nå sit mål om at blive folkeskolelærer. Søsteren kunne læse som fire-årig, og Ditte Bager fik job som lærer i 2002. Men i dag har hun videreuddannet sig til cand.mag på universitet og har fået sit første job som gymnasielærer.

"Jeg tror, jeg hele mit liv har vidst, jeg ville være lærer. Selvfølgelig kunne jeg også være gået på universitetet, da jeg var færdig med gymnasiet. Men jeg vidste bare, jeg skulle være folkeskolelærer", siger Ditte Bager.

I 2002 begyndte hun at arbejde fuld tid som lærer i folkeskolen. Året efter gjorde hun læreruddannelsen færdig. Og så begyndte karrieren. Langsomt. For det var svært at bide sig fast på en skole. Netop i disse år var besparelser på dagsordenen i mange af de kommuner, som hun kunne nå fra sin bopæl på Falster. Og derfor skiftede hun skole oftere, end hun selv havde lyst til.

"I løbet af de år, fandt jeg ud af, at det pædagogiske arbejde overtog mit daglige virke frem for det faglige. Jeg har en fagnørd i mig. På et tidspunkt kammede det over, jeg synes, jeg brugte alt for meget tid på ting, som var nødvendige for at få skolehverdagen til at fungere. Som handlede om ren og skær opdragelse - det var jo ikke derfor, jeg var blevet lærer", siger Ditte Bager.

Lærergnisten blev sværere at tænde

Artiklen fortsætter under banneret

"Jeg var tysklærer. Jeg brænder for tysk og gik virkelig forrest og lavede mine egne undervisningsmaterialer og prøvede det nye af. Men pludselig kunne jeg mærke, at jeg ikke kunne holde til det. Jeg fik viklet mig ind i en tro på, at jeg slet ikke kunne finde ud af at være lærer".

Hendes mand var den første, der bemærkede det. I begyndelsen puffede han blidt for at fortælle hende, at situationen var uholdbar, men det tog tid, før hun kunne lytte.

"En stor del af min identitet var at være lærer. Det tog tid at sluge den. Men jeg kunne godt se, at han havde ret".

Det endte med, at hun søgte ind på en kandidatuddannelse på RUC. Før hun kunne komme ind, skulle hun tage et forløb i tysk - et forløb hun selv måtte betale.

"Heldigvis vurderede de, at jeg havde så meget undervisningskompetence, at jeg ikke behøvede at komme til timerne, men blot skulle skrive en opgave. Så jeg kunne arbejde samtidig. Men det betød, at min mand måtte tage over derhjemme".

I september 2013 blev hun optaget på kandidatuddannelsen i dansk og tysk på RUC.

Flere lærere forlader Folkeskolen

Skolereform, arbejdstidslov og kommunale besparelser får flere medlemmer i DLF til at væk fra folkeskolen. I 2012 forlod 900 skolen på et helt år. Ti måneder inde i 2015 har 1600 forladt skolen (kilde: Danmarks Lærerforenings medlemsregister). 

"Men jeg var nødt til at have en indtægt, så jeg underviste stadig på deltid. Det har jeg gjort hele vejen igennem".

På den folkeskole Ditte Bager kommer fra, havde hun meget frihed og stor fleksibilitet - også fordi hun arbejdede på deltid. Men hun kunne godt mærke, at kollegerne var presset på forberedelsestiden, og at lærerkulturen med tilstedelværelseskravet er ændret. I begyndelsen var hendes mål at uddanne sig for at finde en helt ny vej i livet.

"Jeg ville prøve noget helt andet end undervisningssektoren, for jeg kunne nok ikke finde ud af at undervise alligevel. Men efter en minipraktik på et gymnasium i Nordsjælland fik jeg i dén grad gnisten tilbage og forstod, at jeg er lærer med stort L, men at jeg nok bare passer bedre ind i gymnasieverdenen". 

Plads til at nørde faglighed

Da hun var i gang med at skrive speciale på RUC i marts måned sidste år, fik hun tilbudt et vikariat på gymnasiet Nykøbing Katedralskole. Hun havde dog to måneders opsigelse på den folkeskole, hvor hun arbejdede, så i en måned arbejdede hun begge steder og skrev speciale samtidig. Så fandt hun dog en lærer, der kunne overtage arbejdet på folkeskolen.

"Jeg nyder at få lov til at nørde igennem på det faglige område og blive taget imod af elever, der synes, det er megafedt at have tysk. Jeg har elever, der kommer og spørger om ekstra materialer. Der er en anden vilje til læring", siger Ditte Bager.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Tysk og fransknetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for fagene. I samarbejde med Sproglærerforeningen, Tysklærerforeningen og Fransklærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
889 andre er allerede tilmeldt