Tysk
4   719

Lærer: Skriftlig afgangsprøve og få timer smadrer tyskfaget

Hanne Boe har været tysklærer i 20 år, og hendes elever har aldrig lært så lidt tysk som nu. Hun oplever, at den skriftlige prøve giver for meget fokus på korrekthed, og at der er færre timer end nogensinde til de store elever.

De store elever er taberne i tysk og fransk. For mens mellemtrinnets lærere glæder sig over, at skolerne nu skal starte andet fremmedsprog allerede fra 5. klasse, så står overbygningslærerne tilbage med de elever, som timerne bliver taget fra. Hanne Boe er tysklærer på Præstelundskolen i Brande, og hun er meget ked af udviklingen.

"Jeg har været lærer i 20 år, og jeg har aldrig før haft elever, der kan så lidt, når de skal til afgangsprøve. 9. klasserne har haft tysk i tre år med meget skiftende timetal alt efter, hvor i landet de har gået. Her på Præstelundskolen har jeg hidtil haft fire timer om ugen i 8. og 9., men det er nu skåret ned til tre. Derudover går der timer fra til fordybelsesdage, så reelt har jeg kun to timer om ugen".

Artiklen fortsætter under banneret

Hanne Boe vurderer, at hun minimum er gået 25 procent ned i undervisningstid og alligevel skal hun levere mere, end hun skulle for seks-syv år siden.

"De her elever, som ikke får de to første år med, de bliver taberne".

Alt for meget fokus på korrekthed

Oveni i tidsmanglen oplever Hanne Boe, at den skriftlige afgangsprøve ødelægger den kommunikative og lystbetonede side af tyskfaget.

"Selv om man forklarer eleverne, at de ikke skal kunne det samme som til den skriftlige engelskprøve, så kommer det alligevel i deres hoveder til at fylde utroligt meget. Vi skal fange dem på meget kort tid i en alder, hvor de har høje forventninger til sig selv, samtidig med, at de har meget svært ved at navigere.".

Tysk, fransk og engelsk i reformen

Med reformen skal eleverne fremover have engelsk i 1. klasse, mens fransk/tysk er blevet obligatorisk fra 5.  klasse. Engelsk fik samlet to ekstra lektioner - én i 1. klasse og én i 2. klasse. Andet fremmedsprog (tysk eller fransk) har fået én lektion i 5. klasse og to i 6. klasse. Til gengæld røg der en lektion i 8. og i 9. klasse. I alt fik fagene altså kun én ekstra lektion.

Før den skriftlige prøve blev indført, kunne Hanne Boe i højere grad koncentrere sig om at give eleverne lyst og mod til at tale sproget. Men nu føler hun, at hun er nødt til at fokusere meget på det skriftlige, grammatik og korrekthed.

"Det er meget godt, at de nye Fælles Mål opfordrer til fokus på den kommunikative side, men vi skal jo forberede dem til en skriftlig prøve. De synes ikke, at det er fedt at skrive noget, der er helt hen i hegnet. Så man bruger meget energi på korrekthed i stedet for at lære at elske sproget".

Hun fortæller, at hun år efter år har oplevet, at det i hendes klasser har været den skriftlige prøve, der er blevet udtrukket.

"Man kunne næsten gætte på, at det er fordi den er billigere i forberedelsestid. Men jeg må da indrømme, at hvis de bliver udtrukket til mundtlig prøve, så løber jeg, for de er slet ikke på det niveau, jeg kunne få dem op til tidligere".

Hanne Boe tror desværre ikke på, at problemerne forsvinder med de elever, der begynder med fremmedsprog i 5. klasse.

"Jeg har meget svært ved at forestille mig, at de får det store udbytte af en time om ugen. Og så vidt jeg har forstået, siger forskningen det samme. Jeg synes ikke, at jeg kan nå ret meget med to timer om uger. Meget af det sjove sprogtræning, jeg plejede at lave med dem, har jeg måttet skære væk. Min stolthed som fagperson har virkelig lidt et knæk".

 


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Tysk og fransknetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for fagene. I samarbejde med Sproglærerforeningen, Tysklærerforeningen og Fransklærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
2.810 andre er allerede tilmeldt