Specialundervisning
1   843

Det bliver ikke obligatorisk for skolerne at bruge den nye ordblindetest

Der er ikke krav om at bruge bestemte test og undersøgelser i forbindelse med tilrettelæggelsen af undervisningen i folkeskolen. Derfor bliver det ikke obligatorisk for skolerne at bruge den ordblindetest, som Undervisningsministeriet præsenterer senere på måneden, svarer Christine Antorini Dansk Folkepartis Karina Adsbøl.

Det har vakt kritik, at nogle kommuner og skoler ikke anerkender begrebet ordblindhed. Derfor gik Undervisningsministeriet i gang med at udvikle en ny ordblindetest i 2012 og skrev samtidig i en pressemeddelelse, at testen "skal sikre en ensartet identifikation af ordblinde elever fra indskolingen til de videregående uddannelser og danne grundlag for fælles praksis for hjælp til ordblinde i kommunerne".

Ekstra infomøde om ordblindetesten i Søborg

Undervisningsministeriet har arrangeret tre informationsmøder om den kommende ordblindetest - et på Sjælland og to i Jylland. Interessen er så stor, at de 220 pladser til informationsmødet i Roskilde på mandag den 26. januar blev revet væk på få dage. Undervisningsministeriet har derfor oprettet et ekstra informationsmøde dagen efter i Søborg ved København:

  • Tirsdag den 27. januar på Professionshøjskolen UCC i Søborg med plads til 300 deltagere. Mødet begynder kl 15 og varer til 17.30. Det er gratis at deltage og tilmelding foregår efter princippet om først til mølle via linket til højre for artiklen. Linket til mødet i Søborg bliver dog først åbnet i løbet af i morgen eller overmorgen.

Nu viser det sig, at det ikke bliver obligatorisk for skoler og kommuner at bruge den nye test, som Undervisningsministeriet lancerer senere i januar. Det fremgår af et svar til Dansk Folkeparties Karina Adsbøl, som har bedt undervisningsminister Christine Antorini (S) om at redegøre for, hvorfor testen først er obligatorisk, når man begynder på en ungdomsuddannelse og altså ikke i folkeskolen.

Skolelederens ansvar at have et beredskab

I folkeskolen har skolelederen det pædagogiske ansvar for eleverne og dermed det konkrete ansvar for, at undervisningen organiseres og tilrettelægges, så den opfylder alle elevers undervisningsbehov, svarer Christine Antorini.

Artiklen fortsætter under banneret

Hun henviser til, at det præciseres i ministeriets vejledning om specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand, at det er skolelederens ansvar at have et beredskab, som gør det muligt at vurdere en elevs undervisningsmæssige behov, når der er anledning til bekymring.

"Det fremgår af vejledningen, at hvis der for eksempel er tegn på ordblindhed, må dette afklares ved testning, så det er muligt at tilrettelægge et relevant undervisningstilbud til eleven i den almindelige klasse", skriver Christine Antorini.

Ungdomsuddannelser skal anvende den nye test

Ministeren gør samtidig opmærksom på, at der ikke er et krav om at gennemføre bestemte test og undersøgelser i forbindelse med tilrettelæggelsen af undervisningen i folkeskolen. Hun forklarer kort, at det vil kræve en ændring af reglerne, men forlader så emnet.

Til gengæld skal reglerne ændres på ungdomsuddannelserne. Her er det uddannelsesinstitutionens ansvar at identificere et eventuelt støttebehov hos eleverne.

"Undervisningsministeriet stiller den nye ordblindetest til rådighed for institutionerne og vil fastsætte regler for, at den nye test skal anvendes ved ansøgning om specialpædagogisk støtte", skriver Christine Antorini.

Læsevejledere skal være opmærksomme på elever med behov for en test

Karina Adsbøl har også spurgt, om Christine Antorini har tænkt sig at gøre testen obligatorisk i 3. klasse, "så alle børn får den rigtige hjælp og støtte så tidligt som muligt?"

Her henviser Christine Antorini igen til, at skolelederen træffer de konkrete beslutninger om eleverne, herunder om testning for ordblindhed og iværksættelse af støtte.

"Det fremgår af vejledningen om folkeskolens specialundervisning, at kommunens læsekonsulenter kan rådgive om identifikation af ordblindhed, og skolernes lokale læsevejledere skal være opmærksomme på, hvilke elever der skal testes og sørge for testningen, så elevens undervisningsmæssige behov identificeres", svarer ministeren.

Hun mener på den baggrund, at folkeskoleloven og ministeriets vejledninger sammen med den nye test giver det fornødne grundlag for, at skolerne nemt og sikkert kan få identificeret elever med ordblindhed.

Grundlag for at kommuner anerkender ordblindhed

"Hvilke initiativer vil ministeren tage over for de kommuner, de ikke anerkender ordblindhed, spørger Karina Adsbøl.

I svaret henviser Christine Antorini til, at udgangspunktet i folkeskoleloven er elevernes undervisningsmæssige behov og ikke generelt deres diagnoser og handicap.

"Læseforskningen peger på, at ordblindhed er en specifik læsevanskelighed, og at en tidlig identifikation af elever med læsevanskeligheder er vigtig for at kunne understøtte denne elevgruppes behov bedst muligt gennem et skoleforløb", skriver ministeren.

Christine Antorini peger på, at ministeriet har taget en række initiativer om ordblindhed, herunder udviklingen af den nye test, vejledning om ordblindetest og vejledning om indsatser målrettet elever med ordblindhed i folkeskolen.

"Jeg mener, at vi med disse initiativer skaber det bedst mulige grundlag for, at kommunerne anerkender ordblindhed, og vigtigt af alt, at eleverne får den fornødne støtte i undervisningen", skriver Christine Antorini.

Økonomi ikke en saglig begrundelse for manglende støtte

Men hvordan kan man sikre, at det er resultatet af testen og ikke økonomien, der afgør, om en ordblind elev får et relevant undervisnings- eller skoletilbud, vil Karina Adsbøl vide.

"Hvis resultatet af en ordblindetest viser, at en elev har ordblindhed, vil økonomien ikke være en saglig begrundelse for ikke at give en elev et fyldestgørende undervisningstilbud. Økonomi kan indgå i en samlet faglig vurdering af og valg mellem forskellige undervisningstilbud", svarer Christine Antorini.

I alt har Karina Adsbøl stillet Christine Antorini syv spørgsmål om ordblindhed. Du kan læse svarene via linkene til højre for artiklen.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Specialpædagogiknetværket er for alle, der interesserer sig for eller arbejder med undervisning af børn og voksne med særlige behov. I samarbejde med Tidsskriftet specialpædagogik

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
9.446 andre er allerede tilmeldt

Netværket for danskundervisning er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Dansklærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
17.531 andre er allerede tilmeldt