Gå til indhold
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Kontakt
  • Nyhedsbreve
  • Magasin
  • Lærerprofession.dk
  • Annoncering
  • Arrangementer
  • Lærerkursus.dk
Folkeskolen
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job

Rapport: Skoler kan spare store summer med Chromebooks

Men kan få to såkaldte Chromebooks for samme pris som én pc eller en tablet, og så kan man samtidig nedsætte tiden til opsætning og teknisk support med 70-90 procent. Den første danske rapport om Googles device til skolebrug peger på mulige både økonomiske og pædagogiske gevinster af betydeligt omfang for danske skoler. Der er dog også ulemper.

Foto: Samsung
Andreas Brøns Riise
Andreas Brøns Riise Journalist
11 kommentarer
10. september 2014, kl. 09:00

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring.

11 kommentarer

"Der findes masser af billig teknologi, men det ser ud til, at der både kan være betydelige økonomiske og ikke mindst pædagogiske gevinster ved Chromebooks frem for andre tilbud på markedet. Derfor forstår jeg da godt, at Chromebooks vækker interesse", fortæller projektleder Ove Christensen fra University College Sjællands afdeling for Forskning og Innovation.

Læs hele rapporten ved at klikke her

I USA udgør Chromebooks i dag op til 25 procent af alle nye devices til undervisning, og også i England vinder Chromebooks hastigt frem. Prisen for en Chromebook er ofte halvdelen af en typisk pc eller tablet til skolebrug.

Ove Christensen har observeret et aktionslæringsforløb på Mårslet Skole i Aarhus Kommune med brugen af Chromebooks og den tilhørende teknologien bag. Han har netop lagt sidste hånd på rapporten 'Elevsamarbejde og videndeling – Chromebooks i undervisningen'. Arbejdet med rapporten er støttet af Kulturstyrelsen (læs hele rapporten ved at følge linket til højre for artiklen).

Ingen programmer eller support

En Chromebook adskiller sig fra en pc ved ikke at have programmer installeret. I stedet indeholder den kun Googles browser, Chrome, hvorfra eleverne har adgang til alle Googles online-programmer.

Elever er helt oppe i skyen

Alting ligger således i det, der også bliver kaldt "skyen", altså på nettet, også betegnet cloud computing.

Det betyder blandt andet, at eleven ikke kan komme til at downloade virus, at programmer ikke skal opdateres, og at alt arbejde og alle dokumenter gemmes på brugerens google-konto og ikke på selve maskinen.

"Styrken er, at intet kan blive væk, at alt arbejde kan deles med andre, og at man kan arbejde i de samme opgaver og dokumenter samtidig. Læreren kan også følge med i de enkeltes opgaver på helt nye måder", fortæller Ove Christensen, der også påpeger, at cloud computing reducerer behovet for support.

Firmaet IDC har lavet en undersøgelse, der viser, at Chromebook i forhold til iPads og traditionelle pc'er reducerer arbejdet med opsætning af maskiner med 70 procent og reducerer supportbehovet med op til 92 procent.

"Det vigtige her er ikke de præcise tal, for den undersøgelsen er sponseret af Google, der står bag Chromebooks styresystem. Det er tendenserne og perspektiverne, der er interessante", siger Ove Christensen og bemærker, at det ikke er lykkes at finde kilder, som taler imod konklusionerne i IDC-undersøgelsen.

Blog: Chromebook – den nye dreng i klassen – del 1 Cromebook – den nye dreng i klassen – del 2

Virker kun når nettet gør

Det hele er dog ikke lutter lagkage med Chromebooks, påpeger han.

"Svagheden ved Chromebooks er, at der er visse programmer, man kun har adgang til, når der er netadgang", fortæller Ove Christensen.

En anden ulempe ved de skybaserede data kan være it-sikkerhedskravene om personfølsomme oplysninger i henhold til Datatilsynets krav. Datatilsynet kræver således, at disse oplysninger opbevares på servere i EU, hvilket Google ikke nødvendigvis lever op til.

11 kommentarer
Debat
Her kan du kommentere på artiklen:

Rapport: Skoler kan spare store summer med Chromebooks

Vi har lavet en ny flot platform. Desværre kunne vi ikke flytte de gamle profiler, så hvis du vil kommentere en artikel, skal du oprette en profil. Og er du ny i debatten – så velkommen til. Tjek eventuelt vores retningslinjer for debatten.
Tak fordi du deltager.

Naja Dandanell debatredaktør
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Folkeskolen
Your browser does not support the video tag.

Fagbladet Folkeskolen
Kompagnistræde 34, 3
1208 København K

Skriv til os: folkeskolen@folkeskolen.dk

Ring til os: 3369 6300

  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Nyhedsbreve
  • Arrangementer
  • Lærerprofession.dk
  • Magasin
  • Levering
  • Udgivelsesplan
  • Abonnement
  • Om Folkeskolen
  • Kontakt
  • Etik
  • Ophavsret
  • Annoncering
  • Lærerkursus.dk
  • Lejrskolekataloget.dk
  • Cookiepolitik
  • Administrer samtykke

Følg os: Facebook · Instagram · Linkedin

Ansv. chefredaktør:
Andreas Marckmann Andreassen
 
Udgives af:
Fagbladet Folkeskolen ApS