Anmeldelse

Ville, vove, vælge!

Ville, vove, vælge!

Nyt undervisningsmateriale hævder at have fundet en sammenhæng mellem menneskers selvhævdelsesform og stress. Skolen kan med den rette vejledning af lærerne hjælpe eleverne med at udvikle evner til positiv selvhævdelse og herved modvirke og forebygge stress

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I samspillet med andre mennesker - børn, unge som voksne - er der følsomme og usynlige grænser, man skal forholde sig til. Man må kunne udtrykke personlige følelser og behov på en åben og tydelig måde, men også sådan, at der tages hensyn til andres interesser og behov. Ved at være selvhævdende på en positiv og empatisk måde undgår man at undertrykke andre. Som modsætning hertil signalerer aggressiv selvhævdelse dominans og manglende respekt.

Fakta:

Titel: Ville, vove, vælge!

Pris: 2.125 kroner

Type: Diverse

Forlag: Special-pædagogisk Forlag

I dag indlægges børn med stress, som tidligere kun var noget, voksne, karriereforvirrede mennesker fik. Heldigvis har forskere fundet ud af, at der er en tydelig forbindelse mellem menneskers selvhævdelsesform og stress. Skolen kan med den rette vejledning af lærerne hjælpe eleverne med at udvikle evner til positiv selvhævdelse og herved modvirke og forebygge stress.

Og hvor er det godt, at der nu er kommet et gennemarbejdet socialtræningsmateriale, som fortsætter, hvor "Trin for Trin 1-4" slap. Det har vi virkelig haft brug for og savnet i flere år! Tak for det. Materialet hedder "Ville, vove, vælge!" og støtter børn på mellemtrinnet i udviklingen af deres selvforståelse, selvværd og selvtillid ved at give dem redskaber til at være positivt selvhævdende. Ville: kende sig selv og vide, hvem man er, og hvad man vil. Vove: have mod til at tage initiativ til at vise, hvem man er. Vælge: at kunne håndtere valg og tage beslutninger med positive konsekvenser. Materialet koncentrerer sig om fem temaer: Identitet og selvhævdelse, stress og stresshåndtering, kommunikation, grænsesætning, samarbejde og samspil.

Som det kendte socialtræningsprogram "Trin for Trin 1-4" leveres materialet komplet med en manual med teori- og metodeafsnit, fem temaplakater og en valgstrategiplakat, en plakat til opsummering af undervisningen, 30 manuskort til brug i lektionerne, musik-dvd, fire tegneserier, fem gange 16 illustrerede samtalekort, kopi- og arbejdsark, forældrebreve og materialer til fri kopiering.

Materialet er blevet til i et fælles nordisk samarbejde (CESL) og arbejder meget med pædagogiske begreber inden for kooperativ læring, hvor det handler om at dele den viden og de erfaringer, man erhverver sig, med hinanden. For alle og ingen er eksperter, når det drejer sig om mellemmenneskelige forhold.

Hvor ville jeg bare have ønsket, at vi var blevet undervist i den slags, da jeg selv gik i skole! Tænk nu, hvis mine klassekammerater og jeg selv havde lært noget om, hvad det vil sige at omgås andre på en empatisk måde! Så kunne min generation have haft en lettere teenagetid, hvor vi kunne have koncentreret os om at nyde livet sammen i stedet for at være bange for at dumme sig. Fælles sociale regler giver tryghed i den kaotiske dagligdag, hvor der er så mange ting, vi skal tage selvstændig stilling til. Det er svært for en elev i præpuberteten, der allerhelst bare vil være "som de andre".