Forskning

Idræt gør hjernen klar – til ungdomsuddannelse

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Over et helt skoleforløb har svenske forskere på Malmøs Universitet fulgt to grupper børn: Den ene gruppe havde almindelig idrætsundervisning, mens den anden gruppe havde idræt alle ugens dage.

Eleverne er nu gået ud af grundskolen, og forskerne har set på resultaterne: De fysisk mest aktive har fået bedre motorik, og deres karakterer blev også højere end de mindre aktives. For drengene i de fysisk aktive klasser gjaldt det, at 96 procent blev erklæret egnede til gymnasiet, mens det tal var 83 procent i den gruppe, der fik almindelig undervisning. For eleverne samlet blev 96 procent af de fysisk aktive erklæret egnede, mens 89 procent af eleverne, der fik almindelig undervisning, kom i gymnasiet.

Professor Ingegerd Ericson er en af forskerne bag undersøgelsen.

»Vi har hermed videnskabeligt belæg for, at daglig, skemalagt idrætsundervisning og bevidst motorisk træning ikke bare forbedrer de motoriske færdigheder, men også skolepræstationerne. Med mere sport og sundhed er der således langt flere, der opnår passende kvalifikationer«, siger Ingegerd Ericson ifølge Lärarnas Nyheter.