Anmeldelse

Drengen i den stribede pyjamas

Klik for at skrive manchettekst.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Kort før denne anmeldelse blev skrevet, var der mindedag for ofrene i koncentrationslejren i Auschwitz. Denne børnebog handler om en koncentrationslejr, der netop minder meget om samme problem og sted.

Man bliver revet med og opslugt af denne beretning om en dreng på ni år, som sammen med sin familie flytter fra Berlin til en koncentrationslejr, fordi hans far er blevet udpeget af landets diktator til at være en effektiv tysk kommandant på stedet.

Drengen forstår ikke, hvad der foregår, og vi oplever begivenhederne meget intenst fra barnets uskyldige og naive synsvinkel. Selv om vi som voksne læsere er klogere og har hørt så meget om disse begivenheder, kryber angsten og utrygheden op ad rygraden, og vi oplever bogens begivenheder med friske sanser, og som om vi var forudsætningsløse.

Hovedtemaerne er venskab - blandt andet mellem hovedpersonen og en jødisk dreng - åbenhed og tillid, som knuses og koster liv. Voksenverdenens dobbeltmoral står i kontrast til barnets umiddelbare tillid og retfærdighedssans.

Bogen er levende med udtryksfulde situationsbeskrivelser og et enkelt sprog. Den er en fremragende tragedie i romanform og glimrende til undervisning på 4. klassetrin og opefter.

Den kan føre til gode samtaler og mundtlige og skriftlige udtryk om liv og død, om moral og dobbeltmoral, om børns og voksnes oplevelse af verden, om ondt og godt og om vilkårene for tolerance, åbenhed og tillid i en verden, hvor udfoldelsen af de Løgstrupske suveræne, spontane livsytringer undertiden har omkostninger og ringe muligheder.