Anmeldelse

H.C. Andersen - Svaneungen

Klik for at skrive manchettekst.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Her er et spændende og anderledes materiale til skolens ældste klassetrin som led i serien "Flest lærer mest".

Det byder ind med forskellige læringsstile, forskellige måder, eleverne kan tilegne den samme viden på. En måde, hvorpå man kan leve op til kravet om undervisningsdifferentiering.

At arbejde med læringsstile kræver, at læreren kender til eller finder frem til elevens læringsstil, en spændende proces i sig selv. Men gælder den i længden? Noget tilegnes bedst på en vis, noget andet på en anden.

I materialet er der visuelle, auditive, taktile, kinæstetiske og særligt strukturerede opgaver.

Dertil er der fælles gruppeopgaver, fordybelsesopgaver, en før- og en eftertest.

Det hele kommer i en solid, gedigen A4-mappe, overskueligt med forskelligt farvet karton til de forskellige typer opgaver.

Der er en del forarbejde til læreren med klargøring af materialet såsom at klippe, klistre, laminere og udprinte flere rammebøger fra den medfølgende, meget brugbare, cd-rom.

Der medfølger også en cd med indtaling af rammebogen.

Nogle elever kan have gavn af at bruge hjemmesiden www.andersen.sdu.dk, som er overskuelig, velinformerende og med gode link.

Jeg synes, det er et vældig godt materiale med mange muligheder for lærere og elever. Her kan afprøves nye tilgange og arbejdsmetoder. Man skal turde tage et skridt væk fra det velkendte, men jeg tror, det giver positive, nysgerrige og dygtige elever.