Debat

Hvad er rummelighed

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Tak til Lars Kjems for i sidste uges kommentar om ledelse, »Praktisk skoleledelse«, at bringe den stærkt presserende diskussion om det uklare rummelighedsbegreb på banen.

Berøringsangsten er dog stadig et problem, når Kjems ikke drister sig længere end til at skrive, at børn i skolen må »irettesættes«, når de blæser fællesskabet en lang march, og at det skal »påtales«, når et barn udviser foragt for andre. Den hævede pegefinger rækker altså bare ikke i virkelighedens verden. Skolen har pligt til at sikre, at ingen børn i dens varetægt lider overlast, og at de bliver undervist. Skolen skal derfor så vidt muligt sikre, at excesserne overhovedet ikke finder sted.

Som Kjems påpeger, lider debatten under den grundlæggende mangel, at der ikke foreligger nogen definition på »rummelighed«. Handler det om kvantitet eller kvalitet? Om hvor mange forskellige børn vi kan proppe ind til den enlige lærer i normalklassen og så lukke døren udefra, eller om hvordan disse børn har det med hinanden, mens de er derinde? Betyder »skolen for alle«, at her slipper ingen ud, eller at alle, der vil skolen, har ret til at være her?

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler