Mads Medom Papsø Laursen giver et par tips til nogle af de programmer, han selv bruger i sin undervisning nederst i artiklen.

Sproglærer: Sådan vurderer jeg eleverne hen imod standpunktskarakteren

Tysk- og engelsklærer Mads Medom Papsø Laursen har fundet på en mere præcis og effektiv måde at vurdere sine mange elever frem mod den sidste og meget afgørende standpunktskarakter i nødundervisningstiden.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det er ikke ligefrem nyt som lærer at skulle vurdere sine elever. Men det er helt nyt, at det skal ske, efter man ikke har været sammen med eleverne i tæt på tre måneder, hvis det ender med, at de store elever året ud skal modtage undervisning hjemmefra.

Derfor valgte tysk- og engelsklærer på Bredagerskolen i Jelling Mads Medom Papsø Laursen hurtigt at sætte sig ned for at tænke over, hvordan han kunne omlægge sin undervisning til den nye situation.

Sådan skal de afgørende karakterer til afgangseleverne gives

For ligesom mange andre stod han pludselig over for en helt ny sitation med onlineundervisning, en aflyst afgangeksamen og med standpunktskarakterer, der ophøjes til at gælde som prøvekarakterer også.

"Det fylder rigtigt meget for mig, at jeg skal give eleverne de her afgørende standpunktskarakterer. Derfor har jeg forsøgt at finde på en undervisning, der gør mig i stand til at vurdere dem bedst muligt. Men det er samtidig afgørende, at det er sjovt. For det bliver nødt til at være lidt sjovt, når de bare er derhjemme", siger han.

"Skoletube er en ren guldgrube"

Han kalder indsatsen for at finde på gode ideer for "en ægte teamindsats", hvor der er blevet brainstormet på god og effektiv undervisning i en tid, der gør ham i stand til at vurdere sine 81 9.- klasseelever og samtidig sikre deres motivation. 

Lærer: Jeg vælger at give mine 9.-klasser ro i maven - og så er der mindre tid til resten

Til at lave en motiverende undervisning peger Mads Medom Papsø Laursen især på Skoletube som sin tro ven i denne tid. 

"Skoletube er en ren guldgrube. Der findes noget til alle fag, og der er gode vejledninger, så det er nemt at gå til. Så hvis man sidder og tænker, at nu har jeg virkelig brug for at lave noget nyt, så vil jeg klart anbefaler at gå derind".

Video: Sådan laver jeg min kaffe

Selv har han blandt andet brugt Skoletube til at lave korte videoer, hvor eleverne efter eget valg skal præsentere et eller andet. 

"Her forsøgte jeg at inspirere eleverne ved at vise eleverne en video, jeg selv havde lavet. Jeg havde lavet en video om, hvordan man laver kaffe. Det tænkte jeg var meget læreragtigt", fortæller Mads Medom Papsø Laursen om sin video, hvor han på tysk går gennem processen mod en perfekt hjemmebrygget kop kaffe.

"Det smarte er, at eleverne først skal indtale deres speak efter, at de har filmet. For det er besværligt, hvis de både skal tale og filme på samme tid. På den måde kan de også øve deres udtale og selv høre, hvis det lyder forkert. Så kan de tage det en gang til". 

Tips til madlavning og hip hop

Resultatet er blevet til små film, hvor Mads Medom Papsø Laursens især har fået mange gode tips til at forsøde sin hjemmeperiode med madlavning, hvor menuen blandt andet kan stå på avocadotoast og kagebagning.

Sproglærer: Sådan får jeg eleverne til at snakke sammen - hver for sig 

"Og der er også en elev, der viser, hvordan man laver et hip hop-beat på to minutter".

Vurderer eleverne i et excelark med vokseværk

Til at vurdere videoerne og elevernes andre opgaver har udarbejdet et kæmpe excelark, der tager udgangspunkt i kompetencemålene.

"Arket er bygget op efter målene, så jeg kan vurdere eleverne på deres udtale, kulturforståelse og deres evne til at give udtryk for deres holdninger og synspunkter. Hvert kompetencemål er så inddelt efter forskellige niveauer. Når jeg så har fx har set en af elevernes videoer, sætter jeg så kryds i de rette felter. Det gør jeg så løbende for opgaverne. På den måde får jeg dannet mig et helhedsbillede. Det handler om, at det skal være så nemt, at jeg kun skal lave et kryds". 

"Vi har lavet en række virtuelle grupperum, og så kan jeg som lærer komme på besøg" 

"Når man skal vurdere 81 elever, så skal det gå hurtigt", fortæller han. 

Små tips til undervisningen 

Mads Medom Papsø Laursen giver et par tips til nogle af de programmer, han selv bruger i sin undervisning:

Jeg har fundet et program, der tilfældigt inddeler eleverne i grupper. Det kræver, at man indtaster alle elevernes navne én gang, og så skal man ellers blot angive, hvor store grupper man ønsker. Så er der ikke nogen elever, der kan være utilfredse med, hvilke grupper vi har lavet.

Der findes også et 'lykkehjul', der kan bruges til at udvælge, hvem af eleverne der skal præsentere for de andre. Igen skal man skrive elevernes navne ind, og så udvælger den så en elev. 

Jeg bruger også et program, der hedder Voicethread. Det er et slideshow, hvor man kan tilføje lyd, billeder og video. Det har jeg blandt andet brugt det til emnet 'våbenrettigheder og skoleskyderier i USA'. Her havde jeg lagt to kampagnebilleder ind og spurgt: Hvilket objekt på billederne tror du er ulovligt i USA? Og så har jeg bedt dem indtale, hvorfor de tror, at det ene er bandlyst frem for det andet, og jeg har også indtalt nogle andre spørgsmål. Så sidder jeg og lytter elevernes svar igennem. Det har virkelig været en stor succes. Det tog lige lidt tid for eleverne at blive sikre. De skulle lige vænne sig til programmet. Men nu giver de virkelig udtryk for deres holdninger og synpunkter. Og jeg får mulighed for at høre hver elev.

Udover at jeg klart vil anbefale altid at gå på opdagelse i Skoletube eller søge på Google, så synes jeg, at man kan finde god inspiration til, hvordan vi kan afgive standpunktskarakterer på emu'en.

Det er også en god ide at lave en samling af links, der giver adgang til virtuelle grupperum fx i Google Meets. Så kan man hurtigt sige til grupperne, hvilket 'rum' de hver især skal gå ind i. Og så kan man som lærer besøge dem undervejs. Det er noget lettere at kommunikere med eleverne, når det kun sker med fire ad gangen.