ADHD
0   9

Nu opretter Aarhus også Nest-klasser for elever med ADHD

I fire år har Aarhus Kommune kontinuerligt oprettet Nest-klasser på Katrinebjergskolen, hvor elever med autisme går i klasse med almene elever. Om halvandet år opretter Beder Skole to tilsvarende børnehaveklasser, men denne gang bliver det for elever med ADHD.

I de seneste fire år har Katrinebjergskolen som den første skole i Danmark haft særlige Nest-klasser, hvor normalt begavede elever med autisme-vanskeligheder går i klasse med kammerater fra skoledistriktet.

Personalet i klasserne tilrettelægger den strukturerede undervisning ud fra specialpædagogiske principper, og der er færre elever og flere voksne end i en almindelig klasse.

Artiklen fortsætter under banneret

Ifølge en evaluering i 2019 ser Nest-klassene ud til at øge elevernes trivsel og læring, og nu går Aarhus Kommune et skridt videre og opretter Nest-klasser på Beder Skole syd for Aarhus.

Skolen arbejder i forvejen med inkluderende læringsmiljøer

Her vil Nest-klasserne som udgangspunkt have børn med ADHD eller ADHD-lignende vanskeligheder som målgruppe.

Om Nest

  • Nest stammer fra New York og er en metode til at skabe veltilrettelagt undervisning, så normalt begavede børn med autisme kan inkluderes i klasser med almene børn. Nøgleordene er vedvarende brug af struktur, tydelighed og visuel støtte, så eleverne hele tiden ved, hvad de skal. Det skal give dem overskud til at lære.
  • I Aarhus går der typisk 12 elever fra skoledistriktet og fire elever med autisme i en Nest-klasse.
  • Der er to undervisere i alle lektioner. Den ekstra voksne finansieres af de fire elever med autisme, som ellers skulle have haft et langt dyrere specialtilbud.

Skoleleder Lars Lykkegaard glæder sig til at komme i gang.

"Jeg er glad for, at vi kan være med til at udvikle på folkeskolens form og struktur, så alle børn kan være i et inkluderende læringsfællesskab. Vi har i forvejen otte kommunale specialklasser, og vi inddrager så vidt muligt disse elever i vores almene læringsmiljøer«, fortæller han.

Indgangen er, at det ikke er et problem, at nogle elever har særlige behov.

"Det giver et nyt syn på eleverne, også blandt forældre, når de ikke bare er et personnummer, eller nogle man taler om, men at man rent faktisk man møder dem i hverdagen, for eksempel i vores SFO", siger skolelederen.

Om det er den ene eller anden diagnose er ikke vigtigt

Det er en PPR-beslutning at brede Nest-princippet ud til at ramme flere end elever med en forstyrrelse inden for autismespektret.

"Jeg kan næsten kun se en en-til-en transfer fra Nest-klasserne på Katrinebjergskolen, for om det er den ene eller anden diagnose er ikke vigtigt. Det handler at få børn med særlige behov til at spille sammen med resten af klassen", siger Lars Løkkegaard.

Alle børn har godt af at møde kammerater med særlige behov, mener han.

"Det nytter ikke, at børn vokser op i et beskyttet miljø her i Beder, og den dag de så flytter ind til Aarhus, møder de en verden, som er helt anderledes. Folkeskolen er for alle børn, og derfor skal vi også have plads til elever med autisme eller ADHD".

Stor interesse for at være med

Det kommende skoleår vil gå med planlægning og forberedelse, og de første to klasser med fire børn med diagnoser og 12 distriktselever pr. klasse vil have skolestart i august 2021.

"Vi skal have lært Nest-tanken bedre at kende, og vi skal gøre den bedersk. Derfor skal vi til efteråret have medarbejdere med i et kompetenceudviklingsforløb om, hvad Nest vil sige", fortæller Lars Lykkegaard.

Indtil i går vidste kun ledelsen og skolebestyrelsen, at skolen havde lagt billet ind på at blive Nest-skole, og der står allerede medarbejdere på spring til at være med.

"Der har været flere inde på mit kontor for at sige, at de gerne vil være en del af Nest. Der er en reel interesse for at skabe mere inklusion i folkeskolen, når rammerne er til det,« siger Lars Lykkegaard.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Specialpædagogiknetværket er for alle, der interesserer sig for eller arbejder med undervisning af børn og voksne med særlige behov. I samarbejde med Tidsskriftet specialpædagogik

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
2.189 andre er allerede tilmeldt

PPR-netværket er for ansatte og andre med interessere for Pædagogisk Psykologisk Rådgivningsområdet. I samarbejde med Samrådet af Specialpædagogiske Foreninger i DLF. 

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
286 andre er allerede tilmeldt