Debat

Konstruktivt samarbejde efterlyses

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I Venstre synes vi, at folkeskoleloven fra 1993 er et godt fundament for fremtidens folkeskole. Vi har en god folkeskole, og danske børn er blandt de børn i verden, der er mest selvstændige og gladest for at gå i skole - men fagligheden halter desværre mange steder. Det tror jeg også, at Helen Sørensen er klar over, selvom hun angriber regeringens og Kommunernes Landsforenings tanker om fremtidens folkeskole i Folkeskolen nummer 24. Senest har vi set, at knap 20 procent af eleverne, der forlader skolen i disse år, er funktionelle analfabeter. De vil ikke kunne læse denne tekst. Derfor mener vi i Venstre, at tiden er inde til en række justeringer af folkeskoleloven for at styrke fagligheden. Venstre ønsker at give de yngste elever mere tid i dansk og matematik. Samtidig skal der skabes yderligere fleksible rammer for kommunerne med henblik på mere effektiv resurseanvendelse samt større grad af frihed for forældre, elever og lærere til at planlægge undervisningen. Jeg synes, at Helen Sørensen og andre kredsformænd skulle komme på banen med konstruktive forslag og kommentarer til regeringens og Kommunernes Landsforenings folkeskoleudspil frem for at spille fornærmede eller alene at sige, at det ikke kan lade sig gøre. Sammen kan vi gøre den danske folkeskole endnu bedre - men det kræver, at DLF også vil gå konstruktivt ind i samarbejdet frem for at sidde i hjørnet og surmule!

Gitte Lillelund Bech

uddannelsespolitisk ordfører for Venstre

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler