Lærerne flygter

Canada har samme problem som Danmark med at få uddannet nye lærere

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Antallet af ansøgere til Ontarios lærerseminarier er faldet brat, og lærere går på pension, så snart de kan komme af sted med det.

Det er to af de tydelige tegn på, at lærerfaget ikke mere bliver betragtet som attraktivt. Og lærertestprogrammet, som den konservative regering for tiden arbejder på at få omsat til praksis, vil blot yderligere forstærke flugten væk fra faget.

Det mener formanden for lærerforeningen i Ontario, Ontario Federation of Teachers, OTF/FEO, Roger Régimbal:

'Den konservative regering har ikke bestilt andet end at hakke på den offentlige undervisning, siden den kom til. Når premierministeren ikke støtter, men hele tiden nedgør lærerprofessionen, og udtaler, at lærerne lever en magelig tilværelse, hvor de kun arbejder fem timer om dagen, fem dage om ugen og 190 dage om året - og når lærernes realløn er gået meget ned, mens arbejdsbyrden er gået op - er unge mennesker ikke fristet til at gå ind i lærerfaget. De kan se, hvad lærerne udsættes for. Lærertesten er bare endnu en brik i dette puslespil', siger han.

De nye tal for ansøgere til lærerseminarierne i Ontario viser et brat fald i interessen for den tidligere meget attraktive uddannelse. Fra 15.201 ansøgere sidste år til 11.220 i år. Det tal kommer på et tidspunkt, hvor 'vi står over for en akut lærermangel, og selv om der er storslåede jobmuligheder inden for undervisning', siger administrerende direktør Joe Atkinson for studieadministrationen på Ontarios læreruniversitet.

Mere om emnet: www.edu.gov.on.ca (Ontarios undervisningsministeriums hjemmeside), www.oct.on.ca (Ontarios læreruniversitet, som blandtandet udgiver bladet 'Professionally Speaking'), www.otffeo.on.ca (lærerorganisationen).