BLOG

Empty article - Subtitle

Popkorn er godt!

Lange skoledage kræver mange forskellige aktiviteter, hvor der indgår bevægelse

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Jeg har i år matematik i begge vores børnehaveklasser på Høje Kolstrup skole i Aabenraa. Jeg har 4 lektioner om ugen i hver klasse, og timerne ligger som  to-timers moduler. Der er 21 og 24 elever i klasserne, og der er henholdsvis 5 elever og 8 elever i klasserne, der har en anden etnisk baggrund.Jeg har haft matematik i børnehaveklassen de sidste 5 år, og jeg synes, at jeg kan mærke, at der er en del elever i år, der har det svært med de lange dage.Det kræver mange forskellige afvekslende aktiviteter for at holde gejsten oppe hos dem sidst på dagen.Vi arbejder ud fra systemet Abacus, så der er lagt op til mange aktiviteter, hvor der indgår bevægelse.I denne uge har vi leget "Popkorn"Alle børn skulle starte med at skrive små additionsstykker på papirlapper. Tallene fandt de ved at slå med to terninger. (Det er rigtigt godt at bruge terningerne her. Man undgår, at der sidder nogle børn, der ikke kan finde ud af, hvilke tal, de skal skrive)Når der er fremstillet et passende antal lapper, krølles de sammen til små "popkorn" og lægges i et bæger.Herefter samler jeg børnene i en rundkreds,og når vi har talt til tre, kaster vi alle popkornene i luften. Her oplever jeg en flok børn, der står og hopper af forventning, og de er i høj grad parate til at gå i gang med opgaven.Børnene skal nu tage et popkorn af gangen og regne det regnestykke, der står på papiret. For at hjælpe dem, har jeg opstillet tre "banker" med forskellige tællematerialer - centicubes, småsten og tændstikker.De skal så hente det antal, som regnestykket består af. Nogle har brug for at tælle sig frem til resultatet - andre kan nøjes med at hente det samlede antal.Når de har regnet stykket, skal de skrive facit på papirlappen og aflevere denne samt det rigtige antal tællemateriale til mig.Jeg så her en flok børn, der arbejdede meget koncentreret og aktivt i ret lang tid, og der blev i hvert fald regnet mange regnestykker.