BLOG

Empty article - Subtitle

Fødselsdag fødselsdag

1A holder fødselsdag og lærer om brøker

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Jeg har matematik i indskolingen på Høje Kolstrup skole i år. Jeg har 4 timer i begge vores børnehaveklasser samt 5 timer i første klasse.Jeg har haft første klasse sidste år, da de gik i børnehaveklassen, så jeg kendte dem, da jeg fik dem i år.Der er 22 elever i første klasse.

Vi arbejder med systemet Abacus, og ud fra det er vi startet på temaet "Fødselsdag" efter juleferien.

Vi startede med at lave fødselsdagsinvitationer. Kravet var, at de skulle bruge kvadrater, rektangler, cirkler og trekanter til at dekorere forsiden. Samtidig skulle der også være en spejling i deres mønster. De var gode til at løse opgaven, og der blev fremstillet nogle flotte kort. Samtidig fik vi også talt om datoer, klokkeslet mm, da det jo også skulle stå på invitationen.                                                                                        Derefter gik vi i gang med at tale om brøker - 1/2 og 1/4. Til at synliggøre disse, valgte jeg, at klassen skulle fremstille pizzaer med forskelligt fyld. Jeg valgte en genvej og brugte Tortilla pandekager som bunde. Eleverne skulle inddele bunden i halve og kvarte ved hjælp af bomuldssnor, og derefter skulle de pynte deres pizza.

Brøkerne blev meget synlige for eleverne, og det hele sluttede med, at vi sad ved nogle flotte fødselsdagsborde og spiste dem.For at følge op på bageriet og derved repetere brøkdelene, fremstillede hver elev deres egen pizza i pap i den efterfølgende time.

Jeg tror, at disse aktiviteter er med til at synliggøre brøkbegrebet for klassen, så de også kan huske det fremover, og jeg kunne høre, at de undervejs talte rigtig meget matematik, hvor brøkerne indgik.