Jens Raahauge

Blog

Ak! Hvor forandret!

Aldrig i mine utallige skoleår har jeg oplevet en skolestart som i år. Lærere kæmper sig mange steder vej gennem et kaos frem til eleverne, men omkostningerne ved det politiske skrivebordsarbejde kan blive store, alt for store.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Her ved skoleårets start har jeg besøgt femten skoler som jeg kender ret godt fra tidligere besøg. Gode skoler med engagerede lærere og imødekommende ledere. Men et år er gået, og pludselig bliver St. St. Blicher aktuel med sine overvejelser, da han genser ungdommens Maren, da hun har født lige så mange børn, som regering, folketing og KL har avlet reformtiltag :  "Saaledes kan Tiden  udslette, dæmpe, tilintetgjøre Skjønhed, Vid og Munterhed, og hvad den maakeee kunne levne, det skal sikkerlig nok gaae til i Næringssorg." Ja, ak! Hvor forandret!

Jeg har kun mødt lærere, der sætter en ære i, at kaos ikke skal ramme eleverne, men som også bærer frustrationerne lige under professionsskjorten: En ting er at de fleste skoler endnu ikke har lærernes arbejdspladser klar. Værre er det, at forberedelsestimer bliver anvendt til slukning af akutte problemer, så et tilbagevendende udsagn klokken 11 har været: "Så er der 4 uforberedte lektioner. det går endnu, men på et tidspunkt slipper automatpilotens energi op." Og endnu værre er det, at mange skemaer sejler, så det højt besungne samarbejde, fx mellem lærere og pædagoger, er ikke eksisterende.

Vi har fået en skolereform med en del perspektivrige muligheder, som alle drukner i New Public Management-tænkning, skrivebordsarbejde og forberedelsessjusk.

Jens Raahauge

Jens Raahauge er uddannet lærer, skolebibliotekar og skoleleder. Han har været skoleleder i Helsingør og Kokkedal, er tidligere mangeårig formand for Dansklærerforeningens Folkeskolesektion og tidligere formand for Dansklærerforeningens Hus, som blandt andet driver Dansklærerforeningens Forlag. Desuden formand for Sophia Tænketank for pædagogik og dannelse, medlem Advisory Board for Unicefs Rettighedsskoler.

Den politiske og forvatltningsmæssige inkompetence, der utallige steder er udvist i forhold til implementering af reformerne, kalder igen på St. St. Bl,icher: " Lad ingen Dødelig formaste sig/ Til Fod at sætte paa det Helveds Gangtræe!/ Lad det jo før jo heller kaste af!/ Det er - forpestet! -"

Citaterne er fra novellen Ak! Hvor forandret!

Kære uddannelsespolitikere og -embedsmænd: Se jer i virkelighedens spejl og fortæl, hvad I vil være bekendt at lade skolen stå model til. Giv den en ny start i stedet for et septembermøde i Sorø, hvor  verdensfjerne profeter vil fortælle, hvor godt vi er kommet fra start.