Søren Peter Dalby Andersen

Blog

5 år med fokus på talentpleje!

Fredag den 15. august fejrede ScienceTalenter 5 års jubilæum, hvor der blev fejret 5 år med fokus på talenterne i det danske uddannelsessystem. I den forbindelse satte jeg sammen med 200 personer fra skoleverdenen, industrien, de videregående uddannelser og politikere fokus fremtidens uddannelsessystem.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Siden efteråret 2012 har jeg sammen med 12 lærere gået på Sorø ScienceTalenters talentvejlederuddannelse. Her har vi behandlet talent vs. højtbegavet, talentstruktur, talentkultur, vejlederrollen samt oplevet det walisiske skolesystem indefra. I Wales fik talentvejlederholdet indsigt i et skolesystem, der modsat det danske skolesystem, sætter krav til at skolerne om fokuserer på talenter. Turen fungerede som en øjenåbner, der igangsatte tanker og satte den kommende skolereform i perspektiv. På vores afsluttende kursusgang deltog vejlederholdet i folketingets nationale talentdag, hvor der blev debatteret, hvorfor begrebet talent ikke er nævnt i aftaleteksten til folkeskolereformen samt, hvilke muligheder reformen indeholder (fotos fra talentdagen).  

Søren Peter Dalby Andersen

I dette indlæg har jeg inviteret, Sorø ScienceTalenters talentchef og nyslået modtager af Ørstedprisen, Hanne Houtop til at give sit bud på, hvordan ScienceTalenter i Sorø kan være en aktiv medspiller i folkeskolens fremtid. 

Hanne Houtop  

Fredag d.15.8. kunne ScienceTalenter fejre 5 års fødselsdag – en festdag for Mærsk Mc-Kinney Møller Videncenter, men også for det danske uddannelsessystem, der har fået fokus på, at der også skal særlige tilbud til de mest talentfulde. De klarer sig nok – sagde man førhen - men den holder ikke!

Siden 2010 har der i uddannelsesbekendtgørelsen for de gymnasiale uddannelser stået, at skolen skal tilbyde særlige tilbud til særlige talenter. En sådan passage er der ikke kommet med i den nye folkeskoleaftale, man formulerer det lidt blødere, at alle børn skal blive så dygtige, de kan. Man må håbe, at dette - også i praksis - kommer til at omfatte talenterne.

Undervisningsminister Christine Antorini, der var til stede ved jubilæet, siger, at talentindsatsen er kommet for at blive, og at folkeskolereformen i høj grad understøtter det arbejde, som ScienceTalenter har stået i spidsen for de sidste fem år. Nemlig, at alle børn og unge får mulighed for faglig fordybelse og at de alle bliver udfordret efter deres faglige niveau.

Den seneste Pisa-undersøgelse viser et behov for at udfordre de fagligt dygtige elever i den danske folkeskole – de lærer simpelthen ikke nok. Nogle af dem oplever ligefrem at undervisningen er så kedelig og umotiverende, at de holder op med at interessere sig for det fag, de er allerbedst til. 

Der er i dag for mange talenter, der ikke udfordres nok i skolen. Talenter, der får at vide, at de ikke må regne foran i den nye matematikbog – eller oplever gang på gang at blive udpeget som hjælpelærer for de andre elever i timerne.

Det gode er, at vi faktisk ved, hvad vi skal gøre - flere talenter skal tilbydes talentforløb, flere talenter skal møde hinanden, og så skal vi styrke lærerne, så de kan udfordre talenterne i den daglige undervisning i deres egne klasser.

Talenterne skal nemlig blive i klassen – ikke isoleres i særlige eliteklasser. De skal udfordres lige der, hvor de er – med ekstra opgaver og sjove problemstillinger indenfor det, de er rigtig gode til. Marie, der er god til matematik, får ofte at vide: du skal ikke regne flere opgaver hjemme – gå du ud og øv dig i at sjippe i stedet for. Men Maria skal netop have ekstra matematikopgaver med hjem hver eneste dag. Talent gør det ikke alene – der skal øvelse og arbejde til. På samme måde som man ikke bliver en god tennisspiller, hvis man ikke øver sig hver dag. Man bliver ikke en stor klavervirtuos, hvis man ikke sidder ved klaveret hver dag, så bliver man heller ikke rigtig god til andre ting her i livet uden træning. Øvelse gør mester – man snakker om, at man skal træne 10.000 timer for at blive ekspert inden for sit felt – det er knap 3 timer hver eneste dag i 10 år.

Desuden skal talenterne have mulighed for at møde ligesindede og udfordres med ekstra tilbud - på samme måde som den dygtige fodboldspiller kommer ud at spille med skoleholdet og den dygtige sanger bliver udtaget til korweekend. I 2009 blev Mærsk Mc-Kinney Møller Videncenter indviet som et sted, hvor unge naturvidenskabelige talenter kan mødes på tværs af skoler. Et undervisningssted med højt til loftet, hvor vi sætter fokus på talentudvikling og de fagligt dygtige elever. Hos ScienceTalenter plejes, udfordres og udvikles naturvidenskabelige talenter. De er dygtige og barren er høj.

Læs mere om ScienceTalenter på websitet: www.sciencetalenter.dk