Bondos redningskrans kastet tilbage af Corydon og KL

I et forsøg på at undgå Danmarkshistoriens største lockout har LC foreslået KL at indkalde international ekspertise og en ekstern mediator. Men forslaget er klart afvist af Corydon og KL.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Onsdag eftermiddage sendte Lærernes Centralorganisation(LC) onsdag et forslag til KL for skulle undgå den konflikt, hvor 60.000 lærere bliver lockoutet på tirsdag.

Forslaget indeholder fire konkrete punkter:

- Forhandlingerne fortsætter, det samme gør de gældende arbejdstidsaftaler. Målet er at have en ny aftale klar til skoleåret 2014-15

- Parterne har, selvom de fortsætter forhandlingerne, mulighed for at erklære sammenbrud i forhandlingerne og dermed frigøre sig fra de gældende aftaler.

- Der indkaldes international ekspertise for at kvalificere forhandlingerne.

- En ekstern mediator skal få forhandlingerne til at glide.

LCs topforhandler og formand for DLF, Anders Bondo Christensen fortæller, at forslaget er et sidste forsøg på at undgå en konflikt.

De internationale eksperter skal inddrages i begyndelsen af en ny forhandlingsrunde for at løsne op for forhandlings-hårdknuden.

"Vi skal starte forfra, og som en indledning til den proces foreslår vi, at indkalde internationale eksperter. For eksempel Ben Levin - der har fantastiske erfaringer fra Ontario i Canada eller Andreas Schleiser fra OECD, der ved, hvad der skal til for at udvikle skolen. Deres viden skal hjælpe med at få forhandlinger i gang, som kan føre til en n ny aftale", siger Anders Bondo Christensen til folkeskolen.dk.

Han fortæller, at det er gjort eksplicit at parterne har ret til at erklære sammenbrud, fordi det tidligere har været en knast for KL, at videre forhandlinger ikke indebar muligheden for at erklære sammenbrud - og dermed muighed for at ophæve den gældende arbejdstidsaftale.

"Nu giver vi dem også det, og så kan det pludselig ikke bruges", siger Anders Bondo Christensen.

"Det her er et forsøg på en ny start, for at forhindre en konflikt, hvor ikke bare skolens børn og deres forældre, men også ungdomsuddannelserne bliver  taget som gidsler", siger Anders Bondo Christensen.

Socialdemokrat skammer sig

Folkeskolereformen må vente Det har hele tiden været en præmis, at hvis regeringen skal kunne realisere deres forslag til en folkeskolereform, så kræver det væsentligt mere undervisning fra den enkelte lærer.

Venstres Karen Ellemann, der  som en del af folkeskoleforligskredsen deltager i skolereformforhandlingerne, har flere gange fortalt, at finansieringen var afhængig af overenskomstforhandlingerne. Derudover har børne- og Undervisningsminister Christine Antorini i et svar stillet af Enhedslistens Lars Dohn skrevet, at der skulle findes to millioner ekstra undervisningslektioner blandt skolens lærere og otte millioner aktivitetslektioner hos skolens samlede pædagogiske personale for at realisere reformen.

Så er det ikke utopi at forvente, at overenskomstforhandlingerne, og dermed skolereformen - der er sat til at blive indført den 1. august 2014 - bliver udskudt. For det vil vel være konsekvensen af at lade OK forhandlingerne strække sig henover det næste skoleår?

"De bliver nødt til at vente. For det er helt urimeligt, at vi på denne måde skal finansiere en reform via overenskomsten. Og det har været medvirkende til, at det har været så umuligt. KL har ikke haft nogen forhandlingsfrihed"; siger Anders Bondo Christensen.

Han forstår ikke, at man tror, det kan give gode resultater på den måde at tromle en ny reform igennem.

"Det giver kun tabere, ingen vindere, de spiller hasard med hele uddannelsesektoren".

Fra offentlig hemmelighed til etableret sandhed: Ingen reform uden ny arbejdstidsaftale

Et opgør med privilegierne Både KLs chefforhandler Michael Ziegler og finansminister Bjarne Corydon har afvist forslaget fra LC.

Finansministeren siger, at forslaget bare er endnu et forsøg på at trække tiden ud, og at forhandlingerne burde dreje sig om et opgør med lærernes privilegier, som også omfatter aldersreduktionen for lærere over 60.

"Vi har nu forhandlet i 3 måneder - herunder de sidste uger med bistand fra forligsmanden. Jeg har hele tiden ønsket og håbet, at det kunne lade sig gøre at nå et forhandlingsresultat. Det gør jeg fortsat. Men en forhandlingsløsning forudsætter jo, at der kommer en reel åbning fra Anders Bondo Christensens side i forhold til det grundlæggende problem. Og her er det seneste kreative indslag desværre bare et nyt forsøg på at trække tiden ud og flytte fokus væk fra det, forhandlingerne burde handle om - at gøre op med nogle utidssvarende privilegier, der udgør en afgørende barriere for at give vores børn og unge den bedst mulige uddannelse", udtaler finansminister Bjarne Corydon i en pressemeddelelse på Finansministeriets hjemmeside.

Folkeskolen.dk har forsøgt at få fat på ministeren og få denne til at uddybe, hvordan en fjernelse af aldersreduktionen og andre privilegier skal kunne gøre det muligt for regeringen at realisere reformen.

Det er endnu ikke lykkedes.

Her er planen for den hemmelige arbejdsgruppe

Det handler om, hvem der skal bestemme KLs chefforhandler Michael Ziegler afviser også LCs forslag. Han vil ikke fortsætte forhandlingerne. Til DR.dk siger han:

"De foreslår, at vi nu skal bruge det næste års tid på at forhandle. Det kommer der ikke noget afgørende nyt ud af. Vi kender udmærket de grundlæggende knaster i denne her overenskomstforhandling", siger Michael Ziegler og fortsætter:

"Det handler om, hvem der skal bestemme, hvad lærernes arbejdstid bliver brugt til, og der må en af parterne give sig. Vi får ikke noget ud at forhandle med hinanden i et nyt kalenderår", siger KLs chefforhandler. Han erklærer samtidig, at formålet med forslaget primært er, at få lærerne til at fremstå som de forhandlingsvillige i mediebilledet.

Ziegler: Vores mål er ikke mere undervisningstid