Nye valgfag skulle tænde håndværker-drømme – men eleverne vil hellere lave mad
"Vi har ikke musiklærere, der oplever, at de har kompetence nok til at føre til eksamen"
"Har ikke personale, der kan læse musik"
"Musik er udbudt, men det kan blive vanskeligt at gennemføre, hvis vi ikke finder en underviser med de rigtige kompetencer"
Sådan lyder det fra tre skoleledere i Folkeskolens undersøgelse om, hvordan skolerne har udbudt det nye lovpligtige toårige valgfag, som 7. årgang skal have efter sommerferien.
Tendensen er klar – det er svært at finde lærere, som føler sig kompetente til at undervise i musik i udskolingen.
Musik er eneste fag med tilbagegang i kompetencedækning
Manglende vejledning udfordrer
Formand for Musiklærerforeningen Karen Johansen kan godt genkende billedet.
"Vi skal have sat ind, så der bliver tilført noget til musiklæreruddannelsen, så lærerne føler sig kvalificeret. Der burde også tilfalde udskolingens lærere ekstra uddannelse, når faget nu skal være eksamensfag", siger Karen Johansen, som har spurgt Undervisningsministeriet, om det i forbindelse med indførelsen af faget i udskolingen var muligt at få noget efteruddannelse til lærerne.
"Svaret er, at når du er uddannet musiklærer, så er du uddannet til at varetage musik i hele skoleforløbet. Men det er bare ikke det, du er blevet undervist til på læreruddannelsen. Så de føler sig ikke kvalificerede".
Første gang: Musikskole tager skoleelever til afgangseksamen
Hun mener, at et af de største problemer er, at lærerne ikke har set vejledninger eller mål for det toårige valgfag i musik endnu.
"Vores udfordring lige nu er, at der er mange musiklærere, der er begyndt at blive enormt bekymrede. De er bekymrede for, hvad er det for mål, der er. Hvad er det for vejledninger, der er. For intet af det er blevet offentliggjort endnu. Vi kan ikke gå videre med det, før den nye regering er blevet nedsat. Det ligger bare og venter på en ny undervisningsminister".
Censorrapport: Bekymrende få nyuddannede musiklærere
Hun tror, at flere vil føle sig kvalificerede, når vejledninger og mål kommer.
"Hvis man havde fået lov til at se alle de fede forløb, der er i den nye vejledning, så kunne det godt være, at man ville føle sig lidt mere kvalificeret. Jeg ærgrer mig over, at det ikke blev godkendt, før valget blev udskrevet".
Men selv om flere lærere med vejledninger og mål vil føle sig kvalificeret, så vil der stadig mangle musiklærere.
"Der er mangel på musiklærere. Og der skal læses flere timer, og vi kan jo ikke bare hive det ned fra hylderne".
Hjælp til musiklærerne
Hun kan se, at der er ved at komme gang i kursusaktiviteten til lærerne. Musiklærerforeningen planlægger sammen med læringskonsulenten for musik i Undervisningsministeriet at tage på turne og fortælle om det nye fag.
"Jeg har aftalt med Mette Spange, at vi tager på danmarksturne ligeså snart vi har noget at tage rundt med. Vi har besluttet, at vi ikke kun tager de store byer, vi prøver at komme mere ud. Og så er man også velkommen til at henvende sig. Vi prøver at give musiklærerne lidt ro i maven. Det bliver ikke så meget anderledes. Musik som valgfag tager ikke et kvantespring fra 6. til 7. klasse. Det bygger ovenpå den musikundervisning, eleverne har haft, så den røde tråd fortsætter".
Skoleledere: Mangel på kvalificerede musiklærere bremser valgfaget
Vi har lavet en ny flot platform. Desværre kunne vi ikke flytte de gamle profiler, så hvis du vil kommentere en artikel, skal du oprette en profil. Og er du ny i debatten – så velkommen til. Tjek eventuelt vores retningslinjer for debatten.
Tak fordi du deltager.