Sverige var det land, der ekskluderede flest i 2018. 11 procent deltog ikke, selvom grænsen ligger på 5 procent. Alle lande, der har ekskluderet mere end 5 procent har skullet give dokumentation for, at ekskluderingen ikke påvirkede resultatet.

Stor debat: Har Sverige fiflet med Pisa-resultaterne?

Det fyger om ørerne på Sveriges undervisningsminister med beskyldninger om fusk. Sverige har ekskluderet flere elever fra Pisa og dermed fået bedre resultater. Kan man så stole på resultaterne? Og på ministeriet? Rigsrevisionen har gransket håndteringen.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Sverige har ekskluderet langt flere elever fra Pisa-testene i 2018, end OECD anbefaler. Det viser en rapport fra den svenske rigsrevision, som har gransket håndteringen.

Bølgerne går højt i debatten, og det store spørgsmål er ifølge en analyse i mediet Skola och Samhälle, om man så kan stole på resultaterne - og ministeriet - og ministeren. 

Oppositionen mener, at regeringen bevidst har skønmalet den svenske skole. Det svenske undervisningsministerium Skolverket siger, at skolerne har misforstået deres instruktioner. Og undervisningsminister Anna Ekström insisterer på, at man stadig kan stole på Pisa. 

OECD godkender kritiserede svenske Pisa-resultater

Alene det, at rigsrevisionen er sat til at granske håndteringen, viser, hvor stor betydning man tillægger pisaresultaterne. I motivationen til rapporten lyder det: 

"Eftersom resultaterne fra Pisa-undersøgelsen anvendes som måleindikator i mange sammanhænge, bland andet i budgetforslag, er det vigtigt, at man kan stole på resultaterne. Hvis Pisa-undersøgelsen ikke gennemføres på en troværdig måde, kan det få konsekvenser for både udannelsespolitikken og tiltroen til statsforvaltningen".

Pizza eller bøvl for at deltage 

I rapporten peger rigsrevisionen på, at Skolverket, som har overtaget håndteringen af Pisa fra MittUniversitet, ikke har gjort tilstrækkeligt for at sikre, at udvælgelsen af elever går retfærdigt til på skoleniveau.

Rapporten viser, at kommunikationen fra ministeriet har været for dårlig, så skolerne har misforstået og fritaget for mange elever på grund af ringe sprogkundskaber.

Samtidig har skolerne opfattet meldingerne fra ministeriet sådan, at de har håndteret testningen meget forskelligt. På skoler, hvor man gerne vil have eleverne til at deltage, er der fx budt på pizza, mens testningen på skoler, hvor man ikke så gerne ser, at eleverne deltager, er foregået i lokaler langt fra skolen. 

Sverige strøg et godt stykke op ad Pisa-rangstigen fra 2015-2018

"Forudsætningerne for gennemførslen af testen har derfor ikke været de samme. Hvis vi så tænker os, at Pisa er gennemført i 70 lande og på cirka 200 skoler per land, så kan vi ud fra dette tænke, at der nok råder stor usikkerhed i forhold til netop lige forudsætninger for at gennemføre testen (...) Vi hævder, at selv om man tolker reglerne strengt, så opstår det reelle dilamma, som handler om testenes reliabilitet og validitet," skriver de to professorer i henholdsvis pædagogik og uddannelsesvidenskab Christian Lundahl og Margareta Serder i analysen.  

Skolverket svarer igen på kritikken fra rigsrevisionen og peger på, hvad ministeriet mener er metodemæssige mangler i rapporten. Ifølge ministeriet er fulgt reglerne, og at de ekskluderede elever ikke ville have påvirket resultatet.

Sverige er det land, der har ekskluderet flest elever i 2018. 11 procent har ikke deltaget, mens det anbefalede niveau 5 procent. Ingen af de andre lande, der er over det anbefalede niveau, har gennemført en rigsrevisionsundersøgelse, men kritikken er rejst andre steder, også her i Danmark.

Statistikguru: Pisa holder ikke

De to professorer mener, at man med rette kan sætte spørgsmålstegn ved, om resultaterne kan sammenlignes: 

"Vi kommer aldrig til fuldt ud at kunne stole på resultaterne af målinger i stor skala. Dermed ikke være sagt, at de er dårlige eller ubrugelige. Men vi er nødt til at tolke målingerne med en større forsigtighed og tage resultater fra mange forskellige typer studier med. Pisa 2018 ser ud til at være gennemført med ualmindeligt store mangler, og dette er ikke blevet fulgt ordentligt op af de ansvarlige myndigheder".  

Læs mere

Analysen i Skola & Samhälle

Skolverkets svar på kritikken

Powered by Labrador CMS