Hvad står stærkest for dig efter mere end et kvart århundrede i folkeskolen? Hvis jeg skal svare på mit eget spørgsmål, er det utvivlsomt de fantastiske børn og unge jeg har mødt – vores indbyrdes relationer (flest gode, nogle få udfordrede) og den praksis disse relationer udfoldede sig i.
”Relationskompetent praksis i pædagogiske kontekster” er en ”gennemskrivning” og revideret udgave af ”Lærerens relationskompetence” fra 2017 og bygger på forfatterens forskning i skole, SFO og klub samt ungdomsuddannelse. Bogen henvender sig til alle, ”der arbejder enhver pædagogisk kontekst inden for 6-18-års området” og skoleledere, skolechefer og politikere.
Gennem tre kapitler får læseren indblik i relationens betydning, de fem kendetegn ved relationskompetent praksis og forudsætningerne for en relationskompetent praksis. I efterordet understreger forfatteren vigtigheden af, at fagpersoner lykkes på trods af skolens rammer og struktur. I bogens afrunding præsenteres forfatterens hjemmeside med gratis materiale blandt andet i form af et e-læringsforløb og inspiration i form af videoer.
Som læser føler jeg mig forkælet. Bogen er velskrevet, letforståelig og indbydende med fine og relevante illustrationer. Efter hvert afsnit finder jeg spørgsmål til refleksion til drøftelse med kolleger eller medstuderende. Og tomme linjer at skrive mine svar på.
Dem, det handler om – børnene, de unge og fagpersonerne – får en stemme i form af mange praksiseksempler fra hverdagen, der underbygger den forskningsbaserede viden. Hvert kapitel afrundes med en opsummering med centrale pointer, og i andet kapitel omhandlende de fem kendetegn gives jeg en opsamling efter hvert kendetegn. I samme kapitel får jeg endvidere analyseark til refleksion over min egen praksis.
Som fagperson føler jeg mig respekteret. At forfatteren selv også er praktiker gennemsyrer bogen, eksempelvis i form af de mange forslag til arbejdet i praksis, og en grundlæggende forståelse af at rammer og struktur nogle gange kan spænde ben for de gode intentioner. ”Spørgsmålet er ikke, om du er relationskompetent. Det er du.”
”Relationskompetent praksis i pædagogiske kontekster” er en fremragende bog og kan varmt anbefales som skolestartslæsning.
Louise Klinge gør det igen
Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.