Uddannelsesministeriet forhøjer bevillingen til Københavns Professionshøjskole (KP) med 5 mio. kr. i år og 10 mio. kr. årligt varigt fra næste år, så læreruddannelsen på Nyelandsvej på Frederiksberg kan drives videre. På den baggrund har KP's bestyrelse torsdag aften besluttet at bevare Campus Nyelandsvej.
“Det er en meget positiv udmelding fra regeringen. Med en varig bevilling er der nu skabt et solidt og langsigtet grundlag for at fastholde læreruddannelsen på Nyelandsvej. Det er en god løsning for både de studerende, medarbejderne og for læreruddannelsen i hovedstaden. Vi har en særlig forpligtelse til at uddanne dygtige og engagerede lærere til folkeskolerne i hovedstadsregionen og har høje ambitioner på læreruddannelsens vegne,” siger bestyrelsesformand Jesper Fisker i en pressemeddelelse.
Vi har fået identificeret noget særligt
I bestyrelsen sidder også forkvinde for Danmarks Lærerforenings undervisningsudvalg Regitze Flannov, som ligeledes kvitterer for en bæredygtig og langsigtet løsning. Og så tilføjer hun:
"De gode dialoger, vi har haft med de studerende og de ansatte i det her forløb har medført et øget fokus på arbejdet med studiemiljøet, og det er rigtig positivt. Så samtidig med beslutningen om matriklerne har vi også besluttet fortsat at arbejde med det professionsfaglige studiemiljø, også på Campus Carlsberg. Det synes jeg er meget positivt resultat af det her morads".
Hun roser de studerende for den kamp, de har ført for deres uddannelse på Frederiksberg:
"I hele den proces har vi fået identificeret noget særligt, som så kan komme alle til gode. Så det kan forhåbentlig booste en mere attraktiv læreruddannelse, hvor en masse forhåbentlig tænker 'hold fast nogle fantastiske studerende og et godt miljø - det kunne jeg godt tænke mig!'"
Læs også
Baggrunden for bestyrelsens indstilling for et par måneder siden om at samle læreruddannelsen på Campus Carlsberg var et fald i antallet af studerende.
Det handlede om økonomi
“For KP har spørgsmålet udelukkende handlet om økonomi, og om at vi hellere vil bruge vores midler på medarbejdere frem for bygninger," understreger rektor Anne Vang Rasmussen til aften.
"Jeg ser regeringens udmelding som et udtryk for, at der er stor politisk opmærksomhed på at sikre flest muligt lærerstuderende. Særligt er jeg er glad for at konstatere, at politikerne har fundet en varig løsning til at dække driftsomkostningerne ved at bevare Nyelandsvej. Derfor har vi som direktion ændret vores indstilling – og den har bestyrelsen nu bakket op om".
Læreruddannelsen på Frederiksberg er reddet: "Den her proces har sat fokus på studiemiljøet"
Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.