Sådan ser den statuette ud, som alle Lærerprofession.dk-vindere modtager.
Sådan ser den statuette ud, som alle Lærerprofession.dk-vindere modtager.

Om Lærerprofession.dk

Lærerprofession.dk offentliggør hvert år udvalgte professionsbachelorprojekter og pædagogiske diplomprojekter

Publiceret Senest opdateret

Lærerprofession.dk offentliggør hvert år udvalgte professionsbachelorprojekter og pædagogiske diplomprojekter. I januar 2021 lå der 560 projekter og en lang række artikler på sitet. Eksaminatorer og censorer indstiller, og uafhængige dommere udvælger de projekter, der tildeles priser.

Et projekt behøver ikke at være vurderet til karakteren 12, og der ledes ikke efter en bestemt pædagogisk sandhed. Dommerne vurderer, om et projekt kan inspirere andre studerende, lærere i skolen og undervisere og vejledere på lærernes grund-, efter- og videreuddannelse. De ser på, om et projekt kan bidrage til udvikling af lærerprofessionen og skolen, og de leder efter originalitet. Dommerne repræsenterer ikke deres arbejdsgiver eller organisation.

Bachelorprojekter fra læreruddannelsen

Hvem hædres, hvem indstiller, hvem bestemmer?

Læs mere om priser, dommerkomiteer, præmier mv. i 2022:

De bedste projekter 2022 (pdf)

Præsentation og offentliggørelse af gode professionsbachelorprojekterne skal:

• bidrage til debat om, hvad et godt projekt er,

• inspirere andre studerende til at bringe deres arbejde på studiet i dialog med grundskolens lærere, pædagoger og ledere,

Særpriser om skolens dannelsesbidrag

Lærerprofession.dk uddeler i 2020-2022 en pris for et bachelorprojekt og/eller et diplomprojekt, der analyserer og diskuterer skolens muligheder for og udfordringer med at bidrage til elevernes dannelse: Dannelse er en livslang proces, og skolen bidrager til elevernes dannelse. - Men hvad er dannelse, og hvordan kan og skal den foregå i en klimapresset, globaliseret, teknologifikseret og kapitalistisk verden? - Og hvad skal og kan være skolens dannelsesbidrag i en hverdag, hvor arbejdet med at opfylde skolens formål og undervisningen i fagene presses af krav om målstyring og ensidig fokusering på læring?

• sætte fokus på lærerfaglighed og bidrage til udvikling af lærerprofessionen og skolen.

Præsentation og offentliggørelse af gode professionsbachelorprojekterne skal:

• bidrage til debat om, hvad et godt projekt er,

• inspirere andre studerende til at bringe deres arbejde på studiet i dialog med grundskolens lærere, pædagoger og ledere,

• sætte fokus på lærerfaglighed og bidrage til udvikling af lærerprofessionen og skolen.

Pædagogiske diplomprojekter fra skoleområdet

Studerende på de pædagogiske diplomuddannelser er erfarne lærere, som behandler problemstillinger fra skolehverdagen ved at inddrage teori og viden fra forskning og udviklingsarbejder. Formidlingen af projekterne skal:

• stimulere diskussionen om lærerfaglighed og kvalitetsudvikling,

• inspirere lærere, pædagoger og skoleledere, • styrke sammenhængen mellem praksis og uddannelse,

• bidrage til udvikling af lærerprofessionen og skolen.

Fagbladet Folkeskolens pris for fornem formidling

For et bachelor- og/eller et diplomprojekt med en særlig god formidlingsform uddeler fagbladet Folkeskolen/folkeskolen.dk en pris. Modtagerne findes af redaktionen.

Powered by Labrador CMS